Hoogeveen na strafschoppen onderuit in finale

8 januari 2023 0:30

Gerjo Stegeman

EMMEN – Hoogeveen is er niet in geslaagd de titel te prolongeren tijdens de finaledag van het Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi. De ploeg van Nico Haak was dichtbij. Het bereikte de eindstrijd, maar moest daarin na strafschoppen haar meerdere erkennen in SVBO. In de reguliere speeltijd had men een 3-1 voorsprong weggegeven.

Protos_Weering_finale_07-01-2023_40_Groot.jpg

Het slotstuk leverde flinke discussie op. SVBO-speler Maurice Kampman miste namelijk de eerste penalty, maar kreeg een herkansing. Hoogeveen-doelman Renzo Hemmes kwam volgens de arbiter te vroeg van zijn lijn. De herkansing schoot Kampman wel binnen, waarna SVBO foutloos bleef en Tom Heerkes namens Hoogeveen de kruising raakte. Ronald Gerdes mocht, na de benutte strafschoppen van Twan Berends (SVBO) en Menno Heerkes (Hoogeveen) aanleggen voor de beslissing. De topschutter van SVBO faalde niet waarna het feest bij SVBO kon losbarsten.

Hoogeveen geeft 3-1 uit handen

Na twee keer twintig minuten was het 3-3, nadat Hoogeveen een 3-1 voorsprong uit handen gaf (overigens nadat SVBO via een fantastische goal van oud-Hoogeveen speler Twan Berends op 0-1 kwam). Jim Veltmaat maakte voor rust de gelijkmaker en na de pauze leken Justin Benjamins en Levon van Dijk de blauwhemden naar de zevende titel te loodsen. Maar niets bleek minder waar. Dylan Wessels volleerde SVBO echter prachtig terug in de wedstrijd, waarna Maurice Kampman de 3-3 binnentikte. Op basis van het spel en overwicht in de eerste helft ook niet onverdiend.

Hoogeveen bleef hierdoor met lege handen, nadat men in de kruisfinales ook al was ontsnapt. Tegen Noordscheschut werd het 2-2, maar werd de strafschopserie gewonnen. In de poule-fase werd Germanicus met 3-1 verslagen en eindigde het duel tegen DZOH in 2-2. Voldoende voor de poulewinst.

Gespannen

De ploeg oogde echter gespannen en leek zo nu en dan gebukt te gaan onder de druk. De verwachtingen waren dan ook hoog gespannen en men was de torenhoge favoriet. Op de finaledag slaagde men er echter niet in het verschil te maken.

Toch verdient de ploeg een groot compliment. Het heeft net als Hoogeveen zaterdag voor een paar prachtige avonden en een finaledag gezorgd. Daarbij werd het ondersteund door een grote aanhang. Enige smet naast het verliezen van de finale was het wangedrag van enkele onverlaten. Het betreft telkens dezelfde personen die de club in een kwaad daglicht stellen. Helaas valt het kwartje telkens niet bij deze ‘figuren’. Zonde voor de vrijwilligers, spelers en staf die er alles aan doen om de club positief op de kaart te zetten.

Bekijk hier de foto's van Martin van Dijk >>

Bron: www.vvhoogeveen.nl