1940-1950

1940 - 1950

De oorlog tussen 1940 en 1945 had nogal wat invloed op de voetbalcompetities. De competitie van de KNVB werd niet geheel stilgelegd. Ondanks het feit dat de bevolking andere zaken had die hen bezighielden werd zo nu en dan een wedstrijd vastgesteld. Ook kwam Ajax naar Drenthe om letterlijk voor spek en bonen te spelen, omdat er een gebrek aan voedsel was in het westen. Pas later, in de periode van ernstige voedselschaarste, werd ook het voetballen in Drenthe onmogelijk.

In 1941 kon Hoogeveensche Boys nauwelijks meer een elftal op de been brengen. Men ging samen met gymnastiekvereniging Kwiek en verder onder de naam Kwiek Hoogeveen.

In de beginjaren van de afdeling voetbal moest op zaterdagmiddag worden gespeeld. Tegen de gemeenteverordening in speelde men evenwel toch op zondag. Dat had meermalen de 'arrestatie' van de bal tot gevolg. Ook het elftal trof eens een procesverbaal. Verzoeken die moesten leiden tot legaal zondagvoetbal, werden ingewilligd en op zondag 18 juli 1943 vond de eerste sportmanifestatie plaats. De toestemming hiervoor kwam van de 'oorlogsburgemeester' Velthuis, die ook geen bezwaar had tegen het heffen van entree. Na de oorlog werd dit weer verboden.

Zondagvoetbal werd ten lange leste toch toegestaan naast de Gasfabriek (zie foto rechts). Het uitdrukkelijk verbod entreebewijzen te verkopen bleef echter van kracht. Toch werden, om de verenigingskas te spekken, kaartjes verkocht. Dat het een keer stuk zou lopen stond als een paal boven water. Enkele toeschouwers werden bekeurd. De politie stond hen op te wachten en ze moesten hun namen opgeven. Uiteindelijk moest men voor de rechter verschijnen en eiste deze een boete van 15 gulden (voor die tijd een enorm bedrag).

In 1943 vroeg de vereniging, onder de naam 'Hoogeveen' overschrijving aan naar de Drentse voetbalbond (DVB). In het seizoen 1943-1944 speelde men in de noodcompetitie 2e klasse C. Men eindigde als vijfde achter VKW, Beilen, Witteveense Boys en Wijster.

De belangrijkste voetbalgebeurtenis vlak na de oorlog was de ontmoeting tegen een Engels team. De Engelsen bouwden toen een brug over de Hoogeveense Vaart. Die wedstrijd werd met 1-0 gewonnen. Enkele weken later werd de wedstrijd Hoogeveen - Canadezen gespeeld, die eindigde in een 3-1 overwinning.

x

Het elftal dat tegen de Canadezen speelde. Boven v.l.n.r.: Dirk van Genne (trainer), L. Mulder, Herman Botter Fik, Jan Broers, Jan Smit, Piet Smit. Midden v.l.n.r.: Roelof Bartelds, Jan Baas, Emo Westman. Onder v.l.n.r.: Jan Werndly, Eppe Smit, Jo Boetse.

Het veld naast de gasfabriek werd steeds minder geschikt en bovendien afgekeurd door de KNVB. Uiteindelijk slaagde het bestuur er op 23 januari 1947 in een ander speelveld te huren. Dit terrein lag in het Spaarbankbos, net over de gemeentegrens. VV Hoogeveen ging dus voetballen in de gemeente Ruinen. Hoogeveen zou hier meer dan twintig jaar bivakkeren. Op 22 augustus 1948 was het terrein helemaal klaar en werd het officieel geopend met een wedstrijd tegen Ruinen. In het eerste jaar op het nieuwe terrein werd men kampioen, waardoor men promoveerde naar de 4e klasse KNVB. Een jaar later wist men zich prima te handhaven in deze klasse.

1948-1949 kampioen 4e klas N.C.V.B
Egbert Smid, Hammy Botter Fik, Roelof Bartelds, Willem Meinen, Jo Boetse, Lucas Mulder
Albert Bartelds, Jan Werndly, Jan Baas, Emo Westman, Jan Boers.

Een ander belangrijke gebeurtenis in de jaren '40 was de oprichting van de supportersvereniging op 6 januari 1949.

x

Mollen waren berucht in het Spaarbankbos!

Documentaire VV Hoogeveen TV

VV Hoogeveen mocht tot eind jaren zestig niet op zondag binnen de gemeentegrenzen van het streng calvinistische Hoogeveen spelen. Twintig jaar lang speelde men daarom net over de gemeentegrens in het Spaarbankbos. Een tijd waar menig Hoogevener warme herinneringen aan heeft. VV Hoogeveen TV ging terug naar het Spaarbankbos en maakte een documentaire met in de hoofdrol een aantal betrokkenen uit die tijd. Zo ziet u Edo Meezen, Arend Pot, Wim Benjamins, Ab Veldman, Tinus Profijt, Eddy Bulder, Willem van Eck, Age Spaan en Roel Zuidema.

x

Met de Jan Plezier op pad.
Eppe Smid, Roelof Slagter, Hendrik Steenbergen, Arend Eshuis (opgestoken hand)
Appie de Jonge, Willem Meinen, Henk Stuve, Frits ter Berg

Albert Trompetter, Dirk Faber en Roelof Hup