Scouting bij VV Hoogeveen

WAT VERSTAAN WE ONDER TALENT ?

Talent is een begrip dat moeilijk is te vatten. En nog moeilijker te meten. In de ogen van de één heeft een speler talent, de ander ziet dat talent mogelijk niet. Talent is in onze ogen een natuurlijke aanleg voor het voetbalspel. Het zit in je genen, het gaat je bijzonder makkelijk af. Maar dat maakt van iemand nog geen selectiespeler. Een selectiespeler wordt je door talent (atletisch vermogen, techniek), training (oefening, inzicht, inzet) en mentaliteit met elkaar te combineren. Voeg daarbij goede begeleiding en een beetje geluk en je hebt potentiële VV Hoogeveen 1 spelers. Bij VV Hoogeveen zijn we altijd op zoek naar spelers met een mix van talent, trainingsinzet en mentaliteit.

INTERNE SCOUTING

Interne scouting is een belangrijk onderdeel in de jeugdopleiding van VV Hoogeveen. Met interne scouting krijgen we inzicht in de doorstroom van jeugdspelers naar de seniorenselectie van VV Hoogeveen. We brengen hiervoor de kwaliteiten van jeugdspelers in kaart, zowel die van selectie-als niet-selectieteams. Met het instellen van de interne scouting anticiperen we op het verloop van spelers en geven we ondersteuning bij de samenstelling van de selectieteams aan het eind van het seizoen en in overleg met de technisch coördinatoren van de onderbouw en bovenbouw. Hierdoor kan doorstroom vanuit een niet-selectieteam naar een selectieteam bevorderd worden. Het in kaart brengen van de kwaliteiten van de spelers is een continu proces,aangezien spelers zich continuontwikkelen. Het is belangrijk te beseffen dat ontwikkeling niet altijd in een rechte lijn omhoog gaat. Talent ontwikkelen is een proces van vallen en opstaan, van snelle groei tot terugval (zie afbeelding)!

Om de ontwikkeling van spelers goed te kunnen volgen zullen de gegevens digitaal vastgelegd worden.

We maken onderscheiding scouten bij de jeugd vanaf de O14 t/m de O19 en vanaf de O8 t/m de O13. Aangezien de lichamelijke en voetbaltechnische ontwikkeling van jonge spelers zich vaak onvoorspelbaar ontwikkeld heeft de interne scouting haar focus bij de jongere leeftijden. Indien het scoutingtraject van de pupillen goed is uitgevoerd zal bij de junioren, een enkeling uitgezonderd, zich geen nieuwe talenten onverwachts ontwikkelen. De talenten zijn immers al ondergebracht in de diverse selectieteams. Derhalve wordt daar op verzoek gescout. Bij voorkeur mogen de scouts geen persoonlijke binding hebben met spelers binnen de teams waar zij rapportage van maken. Bij voorkeur zouden zij geen jeugdvoetballeider functie of jeugdtrainer functie moeten vervullen. De reden hiervoor is dat in die gevallen persoonlijke voorkeuren kunnen prevaleren boven clubbelang. Daarom is scouting een taak die uitgevoerd dient te worden door voetbaltechnisch vaardige mensen met geen belang in de hoedanigheid van het betreffende team.

ORGANISATIE INTERNE SCOUTING

Coördinator Interne Scouting

Interne scouting vindt plaats onder de verantwoording van de Hoofd jeugdopleiding, die in zijn functie als Coördinator Interne Scouting, verantwoording aflegt aan de Technische Commissie. Bij elk overleg van de Technische Commissie is scouting een vast agendapunt.

Interne scouts

De scouts worden aangesteld na een positief intakegesprek met de Coördinator Interne Scouting. Aan het begin van het seizoen wordt minimaal een avond voor de scouts gehouden om hen te informeren over de werkwijze. Een voetbalachtergrond en/of kennis van het voetbalspel is een minimale vereiste. Een interne scout valt onder het vrijwilligersbeleid van VV Hoogeveen. Om het scoutingproces zo zuiver mogelijk te houden zal een scout nooit over spelers met betrekking tot de scouting praten. Ook de scouts onderling niet. Een scout gedraagt zich integer. De beoordelingen worden objectief gedaan en discreet behandeld. Op deze wijze is beïnvloeding op de beoordeling minimaal. Huidige situatie: de interne scouting wordt door de technisch coördinatoren van de onderbouw en bovenbouw gedaan.

Middelen

De scouting bedient zich van een digitale registratie van de beoordelingen van de scouts. Daarnaast worden ook de beoordelingen van de leiders en trainers bijgehouden. De Coördinator Interne Scouting coördineert de beoordelingen en archiveert deze. Gedurende het seizoen monitort hij de beoordeelde spelers en analyseert hij de voortgang van deze spelers. Gedurende het seizoen worden drie overleggen gevoerd waarbij de eerste informatief is, de tweede om ervaringen te delen en voor eventuele bijstellingen en de derde voor een terugkoppeling van de resultaten.