1950-1960

1950 - 1960

In het eerste jaar werd een tweede terrein achter de Beatrixstichting gevonden. Hoogeveen kon dus met meer elftallen aan de competitie deelnemen.

Slechts twee seizoenen na de promotie naar de 4e klasse maakte Hoogeveen zich op om voor de tweede keer (1935) in de geschiedenis de 3e klasse binnen te stappen. Vooral het laatste duel tegen Oosterwolde deed heel wat stof opwaaien. De supporters reisden toen in vijf autobussen en tientallen auto's, motoren en bromfietsen mee om het elftal aan te moedigen. Het kampioenselftal beschikte in die tijd over een ijzersterke defensie met Jan Werndly als centrale figuur. Ook aanvoerder Kluin en Jo Boetse waren bekende namen. In de aanval stond Jan Boers, een geweldige goalgetter. Linksbuiten Jan Smit scoorde het eerste doelpunt in de wedstrijd. Jan Baas vergrootte daarna de voorsprong met twee gave treffers en Edo Meezen zorgde na de hervatting voor het vierde en laatste doelpunt. Hoogeveen was weer even ver als in 1938; in de 3e klasse KNVB.

Na twee seizoenen keerde men in 1954 terug in de 4e klasse. Het zou niet makkelijk worden. Promotie naar de 3e klasse zou lang op zich laten wachten.Later kwam men door een vertrek van een groot aantal spelers zelfs in degradatiegevaar. Omstreeks die tijd deed ook het betaalde voetbal zijn intrede in Nederland. Hoogeveen werd daarmee geconfronteerd en wel in 1957 toen we onze eerste speler kwijt raakten. Doelman Chris Akse, de zoon van de oprichter, werd weggekocht door Zwartemeer. De transfersom die onze penningmeester opstreek bedroeg 350 gulden.

Kampioen 4e klas 1950-1951
Pleun Dekker (trainer), Egbert Smid, Edo Meezen, Jo Boetse, Arend Ligtendonk,
Jaap Broens, Rink van Dalen, Jan Werndly, Reind Kluin, Jan Baas, Jan Smit,
Jan Boers, Albert Veldman, Jochem Werndly (grensrechter)

Hoogeveen B1 1950
Jan Meinen, Freek Kattouw, Gerrie Steenbergen, Jan Knol, Hendrik Jan van Halen
Freek Eshuis, Appie Kuik, Gerrit Visser
Bé Bakker, Rob Houwer, Henk Bruin Slot

2e elftal kampioen 1951-1952
Piet Scholten, Arend Metselaar, Berend Padding, Roelof Lugtmeier, Rieks Scholten,
Aaldert Okken, Harm Mulder, Henk Stuifzand, Albert van der Belt,
Martin van Oppijnen, Freek Veldman, Elso Okken

A1 kampioen 1955
Berend Bols, Gerrit Steenbergen, Bob van Kampen, A.J.Lugtmeier,
Harry Wolting, Jan van der Belt, Gerard van der Weide, Arie Kiekebelt.
Jan Masselink, Berend Bakker, Bertus Kranghand, Jan Knol, Willem Meinen

Hoogeveen 1 1956
Freek Eshuis, Roelof Wolting, Chris Akse, Evert Vos, Tinus Profijt, Gerard van der Weide.
Berend Padding, Harry Wolting, Ernst Söllner, Tinus Morsink, Jan Smit, Hendrik Jan van Halen

A1 kampioen 1958
Matthijs Lopulissa, Bertus Bos, Freek Fieten, Henk Eshuis, Jaap Liemburg, Henk Mulder, Harm Miedema, Henk Strijker, Henk Prent.
Henk Drent, Jan Middelveld, Albert Woldman, Harm Fik, Alex Belt, A.J.Lugtmeier

B1 kampioen 1959
Henk Strijker, Herman Zuidema, Klaas Stuifzand, Aaldert Kleine, Frans Antonissen, Richard Onnes, Roelof Oostindiën, Bert Zuidema.
Gerhard Benjamins, Henk Lezwijn, Harry Strijker, Hans Gort, Henk Kip.