1930-1940

1930 - 1940

De aanleiding, 1920-1930

De ontwikkeling van het zondagvoetbal in Hoogeveen start definitief in 1920. Die geschiedenis begint bij H.V.C. Deze club speelde in de NCVB competitieverband tegen Slagharen, Gramsbergen, Ommen en Dedemsvaart. Er werd gevoetbald op een terrein aan de Pesserdijk, even voorbij de huidige vestiging van Kip Caravans.

Bekende spelers zijn de zes gebroeders Wams, de Dikkers (2x), Ab Veldman, Stukje, Jaap ter Stege, Gerrit Kolk, Bertus van Veen, David, Bram en Joel Mulder.

Een elftal van HVC in deze jaren, Staand v.l.n.r. Dikkers, Dikkers, Spa, Hendrik Wams, Albert Wams, Veltman, Ter Stege, Boerwinkel, Klein. Midden knielend v.l.n.r. Eppo Veendorp, David Muller, Kroezen. Onder v.l.n.r. Johannes Wams, Kolk, Niemeijer.

Sparta/HVC in zebrakleuren. Boven v.l.n.r.: v.d. Sleen, Arts, Ter Stege, Ap Veltman, Seinen, Fons Brits (Belg). Midden v.l.n.r.: David Mulder, Gerrit van der Aar, Oelen, Wams, Hertog Kan. Onder v.l.n.r.: Hendriksen, Dikkers.

De heersende werkeloosheid was er destijds mede de oorzaak van dat uit verveling steeds meer voetballers lid van een club werden. Toch kon H.V.C. de gerezen problemen niet de baas en in 1928 ging de Hoogeveensche Voetbalclub over in Sparta. Deze club had een wat elitair karakter. De leden waren grotendeels afkomstig uit middenstandskringen. Gespeeld werd er bij café Tuit aan de Fluitenbergseweg.

In 1932 ging Sparta ter ziele door de ontstane overloop van spelers naar Hoogeveensche Boys. Steeds meer Hoogeveners gingen voetballen. Dat leidde er onder andere toe dat Vitesse, dat in 1920 was opgedoekt, in 1928 opnieuw werd opgericht.

HVC, Sparta, Vitesse en volgens anderen ook nog THOR waren de eerste verenigingen in Hoogeveen, die propaganda voor het voetbal hebben gemaakt. In 1930 werd uiteindelijk Hoogeveensche Boys opgericht, dat zich later Hoogeveen zou noemen.

Vitesse. Boven v.l.n.r.: Hendrik Seinen, Rieks Meinen, Eppe Trompetter, Henny Fidom, Wessel Ten Hoorn Boer. Midden v.l.n.r.: Eppe Prent, Piet Henstra, Arend de Vries. Onder v.l.n.r.: Jaap Meppelink, Chris Akse, Albert de Vries.

Het begin, 1930-1940

We gaan terug naar 1928. Het rommelde bij Sparta en Vitesse. Het ene naar het ander conflict stapelde zich op. De grote onvrede die bij Sparta leefde werd verwoord door Andries Fokkema. Hij was het die contact zocht met woordvoerder Chris Akse van Vitesse. Moeilijk was dat niet, want beiden werkten op de melkfabriek. De twee 'rebellen' besloten uiteindelijk samen een nieuwe vereniging op te richten. Toch zou het nog even duren voordat het plan vaste vormen aannam. Pas op 12 juni 1929 verschijnt het bericht in de Hoogeveensche Courant dat een aantal jonge kerels de koppen bij elkaar staken om een club op te richten onder de naam 'SPORTCLUB'. Uiteindelijk werd op 29 april 1930 in café Mulder Hoogeveensche Boys opgericht. Het eerste bestuur bestond uit Jans Magrië, Jochem Werndly, Jan Veld, Andries Fokkema, Jans van der Wolde en Henk Winkel.

In 1930 promoveerde men meteen, zonder kampioen te worden, naar de 1e klasse (NCVB). In 1935 kon het eerste feestje worden gevierd. De 'Boys'werden kampioen. In een beslissingswedstrijd werd Willemsoord in Fluitenberg met 2-1 verslagen. Men promoveerde hierdoor naar de 3e klasse KNVB. De 1e uitwedstrijd in de derde klasse werd met 6-2 verloren van Emmen.

Een aantal keren werd er ook, noodgedwongen, verhuist. In 1939 verhuisde men naar het terrein voor de Spaarbankhoeve. De problemen waren echter niet uit de wereld, want in mei 1940 gooide de oorlog roet in het eten.

Het bestuur van de Hoogeveense Boys

Jans Magrié, Jochem Werndly, Jan Veld, Andries Fokkema, Jans van de Wolde, Henk Winkel

Hoogeveense Boys 1

Piet Werndly, Klaas Winkel, Jans Ballast, Egbert Bulder, Tinus Slender, Wessel ten Hoorn Boer
Jan ter Stege, Emo Westman, Jochem Werndly
Egbert Trompetter, Chris Akse, Gerrit Jan Padding

Sparta

Gerrit Jan Tuit, Dirk Broens, Hendrik Stuifzand, Tinus Homan, Roelof Kaptein
Hendrik Otten, Kees Mooiweer, Frits van Buren, Hermannus de Boer,
Teun de Gooier, ? , David Muller.
Jan Pors, Joël Muller, Hilbert Sieders, Jaap Blein