Stef Lamberink nieuwe hoofdtrainer Hoogeveen

27 december 2022 16:00

Gerjo Stegeman

Stef Lamberink wordt de nieuwe hoofdtrainer van Hoogeveen zondag. De 37-jarige inwoner van Vroomshoop wordt daarmee met ingang van het nieuwe seizoen de opvolger van Nico Haak bij de ploeg uit de 4e Divisie. De voormalig verdediger is ook twee dagen werkzaam binnen de voetbalacademie van FC Twente/Heracles en traint op dit moment derdeklasser ASC’62 uit Dalfsen.

Nico Haak maakte onlangs bekend noodgedwongen te moeten stoppen bij Hoogeveen. Doordat de KNVB komend seizoen de zaterdag- en zondagcompetities op divisieniveau gaat samenvoegen, zal Hoogeveen het grootste deel van haar wedstrijden op zaterdag moeten spelen. Voor de succesvolle trainer, die bezig is aan zijn zesde seizoen, valt dat niet te combineren met zijn werkzaamheden als trainer van FC Emmen O21.

De komst van Lamberink komt niet helemaal uit de lucht vallen. “Natuurlijk heb ik een verleden als speler bij de club, maar met name mijn stage twee seizoenen geleden heeft een positieve uitwerking gehad. In het kader van het behalen van mijn UEFA A-diploma heb ik toen een seizoen kunnen meedraaien. Ondanks dat er door de corona weinig kon worden gespeeld, is dat toen van beide kanten goed bevallen.”

Fascinatie

Dat Lamberink in het trainersvak zou belandden leek al vroeg duidelijk. “Ik ben ook als voetballer altijd gefascineerd geweest van hoe je als teamsporter er het maximale uit kunt halen. Je moet dan niet alleen aan het inhoudelijke denken, maar ook aan de samenwerking en sociale kant. Ik heb zelf een CIOS-achtergrond en werk graag samen met anderen. Daarnaast ben ik gek van voetbal en als trainer komt dat mooi allemaal bij elkaar. Nadat ik als voetballer gestopt was, kreeg dat steeds meer een serieuzere wending.”

De aanstelling van een jonge trainer past ook binnen de trend van de laatste jaren. Nico Haak was ook pas 35 toen hij bij Hoogeveen begon en ook bijvoorbeeld HHC Hardenberg koos vorig seizoen met Pascal Diender voor een talentvolle trainer. “Het past denk ik bij de huidige tijd. Qua ontwikkeling is er de laatste jaren natuurlijk veel veranderd binnen de voetballerij. Voor mij is het natuurlijk geweldig dat ik nu de kans krijg om mij op een hoog niveau te bewijzen. Ik moet ook eerlijk toegeven dat het bij mij allemaal nog even moet landen. Het is een geweldige stap bij een prachtige clubs en met een geweldige spelersgroep. Daarnaast wordt de competitie er alleen maar aantrekkelijker op komend seizoen.”

Afbreukrisico

Hoogeveen is op dit moment nog volop in de race om promotie naar de 3e Divisie. Het instapmoment zal dan ook zeker niet eenvoudig zijn, aangezien de verwachtingen hoog zijn. “Het is duidelijk dat club zich de laatste jaren enorm heeft ontwikkeld en daar heeft Nico een groot aandeel in gehad. Het is prachtig om te zien hoe hij zijn ambitie heeft waargemaakt door vanuit de eerste klasse door te stoten naar de top van de 4e Divisie. Het betekent voor mij inderdaad dat ik op een hoog niveau instap en het misschien wel lastig wordt dat te overtreffen. Ik snap dat dit een afbreukrisico met zich meebrengt. Ik heb echter de overtuiging dat wie ik ben en wat ik meebreng ook weer kan leiden dat nieuwe stappen binnen de ontwikkeling van de spelersgroep en de club.”

Bron: www.vvhoogeveen.nl

Lees meer over: