Prachtige bekeravond Hoogeveen tegen Staphorst

7902NX
HOOGEVEEN

Opstelling

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Camera: Mandé Mol en Thijs Rundervoort - Foto's: Jessica Heet

HOOGEVEEN – Hoogeveen heeft zich als enige noordelijke amateurclub weten te plaatsen voor het hoofdtoernooi van de TOTO KNVB Beker. De ploeg van trainer Stef Lamberink speelde een puike partij en won overtuigend met 3-0 van competitiegenoot Staphorst. In de volgende ronde stromen ook de betaald voetbalclubs in. De loting is zaterdagavond om 23.00 uur te zien in het programma de Eretribune van ESPN.

In Hoogeveen stonden twee ploegen tegenover elkaar die niet overliepen van zelfvertrouwen. Hoogeveen behaalde in de competitie tot nu toe slechts één punt. Staphorst won slechts één keer, maar deed dat wel tegen grootmacht IJsselmeervogels.

In de bekerontmoeting ontliepen beide teams elkaar in eerste instantie nauwelijks, al voetbalde Hoogeveen wel makkelijker. Na een dik kwartier kreeg het ook een levensgrote kans via Justin Benjamins, maar Staphorst-doelman Anthony van Zaltbommel bracht op weergaloze wijze redding. Halverwege de eerste helft was het wel raak voor Hoogeveen toen Noah Schuurman één-op-één met Van Zaltbommel geen fout maakte.

Score verdubbeld

Waar beide ploegen in het verdere verloop van de eerste helft nog wel kleine kansen creëerden en de 800 aanwezige toeschouwers rekening hielden met een 1-0 ruststand, verdubbelde Emil Bijlsma de voorsprong op slag van rust door vanaf de rand van het strafschopgebied knap raak te schieten. Hij kreeg daarbij ook alle ruimte van het slap verdedigende Staphorst.

Het antwoord na de onderbreking moest dus van Staphorst komen. De bezoekers schakelden een tandje bij, maar brachten Hoogeveen-doelman Stan Meekhof daarmee nauwelijks in de problemen. Twintig minuten na rust bracht Meekhof wel uitstekend redding en nadat Staphorst ook nog de lat raakte, mocht Hoogeveen van geluk spreken dat het deze fase van de wedstrijd zonder kleerscheuren overleefde. Achterin speelde het centrale verdedigingsduo Alex Blekkink en Louis Vijfhuizen een uitstekende wedstrijd. Ze verzetten bergen werk en waren ook opbouwend op dreef.

Met de voorsprong op zak speelde Hoogeveen in de tweede helft een stuk gemakkelijker, maar van de ruimte die het kreeg op de helft van Staphorst, werd pas een kwartier voor het einde geprofiteerd toen Justin Benjamins het eindstation was van een messcherpe counter (3-0). Daarmee was het duel feitelijk wel beslist. Hoogeveen voegde opnieuw een mooi resultaat toe aan de toch al prachtige historie.

Loting

Welke (prof-)club Lamberink het liefste heeft in de eerste ronde van het bekertoernooi? ,,Nou, eentje uit de regio’’, zei de trainer uit Vroomshoop lachend. ,,Heracles zou natuurlijk mooi zijn, zeg ik dan als Twent. Maar FC Emmen of FC Groningen ook. Laat ze maar komen!’’

Zaterdag speelt Hoogeveen om 18.00 uur thuis voor de competitie tegen DVS’33.