“Het is een fantastische club om voor mogen te spelen”

8 augustus 2020 13:00

Gerjo Stegeman

Jim Veltmaat maakte deze zomer samen met zijn maatje Noah Schuurman de overstap naar hoofdklasser Hoogeveen. Vorig seizoen was er ook al sprake van een overstap. Nu gingen echter alle seinen op groen nadat er door het vertrek ban Björn Zwikker een plaatst vrijkwam op het middenveld. “Ik vind het een fantastische club. Vorig jaar zat ik inderdaad al te twijfelen, maar toen had ik al mijn ‘ja-woord’ gegeven aan MSC. Nu was de tijd rijp om de overstap te maken.”

Niet alleen door de Coronacrisis snakt Veltmaat weer naar een normaal seizoen. “Bij MSC was het natuurlijk niet prettig dat we halverwege het seizoen te horen kregen dat ze zouden stoppen met prestatievoetbal op de zondag. Je merkte bij het hele team dat de motivatie dan in één keer een stuk minder is, omdat je nergens meer voor voetbalt.”
De stap twee seizoenen geleden van tweedeklasser Dedemsvaart naar de Hoofdklasse met MSC ging nog zeer voorspoedig. “Dat verraste mij ook wel. Ik had verwacht eerst op de bank te beginnen, maar speelde vanaf het begin iedere wedstrijd. Natuurlijk moest ik eerst wel wennen aan het speltempo. Dat lag veel hoger dan ik was gewend en je moest veel sneller handelen. In het begin was het wel spannend, omdat je toch in een nieuwe omgeving gaat voetballen. Gelukkig maakte ik samen met Noah Schuurman de overstap, waardoor de stap wat minder groot werd.”

Mooiste moment

In zijn eerste seizoen bij MSC won hij meteen het Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi. “Dat is voor mij nog steeds het mooiste moment in mijn voetballoopbaan tot nu toe. Met Dedemsvaart had ik al eens de finaledag gespeeld, maar dat je hem vervolgens met MSC ook wint is onvergetelijk.”
De link met Hoogeveen werd ook gelegd door plaatsgenoot Levon van Dijk die al drie seizoenen bij Hoogeveen speelt. “We kennen elkaar goed en ik kreeg al regelmatig APPjes met het verzoek om samen met Noah ook bij Hoogeveen te komen spelen. Dat we nu met z’n drieën bij Hoogeveen gaan spelen is prachtig. Met Tonny Hulleman als verzorger zijn we zelfs met z’n vieren. Half Dedemsvaart loopt hier bijna rond”, merkt de middenvelder lachend op.
Veltmaat ziet ook veel overeenkomsten met de club uit zijn woonplaats. “Het zijn beiden echte volksclubs en dat merk je aan de sfeer. Daarnaast is de manier van voetballen ook wel vergelijkbaar. Ondanks dat het een lager niveau is willen ze ook bij Dedemsvaart volle bak vooruit voetballen. Dat zie je ook terug bij Hoogeveen.”

Sterke jeugdafdeling

Sinds de jeugd van SV Dedemsvaart en SCD’83 is samengegaan zie je volgens Veltmaat dat het niveau enorm omhoog is gegaan. “Veel jongens stromen door naar de jeugd van profclubs. Ik hoop ook dat beide clubs de komende jaren gaan fuseren, want dan kan er een prachtige vereniging ontstaan. Het is jammer dat het nu steeds wordt tegengehouden. Je ziet dat er in de jeugd fantastisch wordt gevoetbald en dan worden ze bij de senioren weer uit elkaar gehaald. Als je al die talenten bij elkaar zou houden, voetbal je op een veel hoger niveau.”
De gedachte om met z’n allen bij Dedemsvaart te gaan spelen is er bij ‘de drie van Hoogeveen’ ook wel geweest. “Natuurlijk heb je het daar wel eens over, maar op dit moment is dat niet aan de orde. We willen nu allemaal het maximale eruit halen en op een zo hoog mogelijk niveau spelen. Voor de toekomst sluit ik het zeker niet uit.”

Jim_Veltmaat_VV_Hoogeveen_Large.JPG

Bron: www.vvhoogeveen.nl