Hoogeveen boekt belangrijke zege bij ODIN’59

1967NE
HEEMSKERK

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

HEEMSKERK - Hoogeveen boekte een belangrijke zege tegen hekkensluiter ODIN’59. In Heemskerk was de ploeg van trainer Stef Lamberink zaterdagmiddag met 3-1 te sterk voor de Noord-Hollanders. Daarmee kruipen ze voorzichtig uit de gevarenzone.

Na twee competitienederlagen op rij was het bijna noodzaak voor de blauwwitten om te winnen van de hekkensluiter dat de laatste twee wedstrijden juist ongeslagen was.

Voor Stef Lamberink blijft het enorm puzzelen. Nu voegden Björn Klaassens en Justin Benjamins weer bij de ziekenboeg. Alex Blekkink en Sil Kuurman mochten hierdoor weer in de basis starten. Daar stond tegenover dat Louis Vijfhuizen weer fit genoeg was om vanaf de bak te starten en later een invalbeurt te maken.

Uitstekende start

Hoogeveen begon op het gladde veld in Heemskerk uitstekend en kwam al na vijf minuten op voorsprong. Een vermeende overtreding van Frits Kramer op Jeroen Kamphuis werd bestraft met een strafschop die feilloos werd benut door Jim Veltmaat.

Vervolgens ging er aan beide kanten veel mis en mocht Hoogeveen van geluk spreken dat een overtreding van Menno Heerkes niet bestraft werd met een strafschop.

In de slotfase van de eerste helft werd Hoogeveen weer dreigender en was met name Emil Bijlsma dichtbij de tweede treffer. Die viel uiteindelijk in de blessuretijd. Een makkelijk gegeven vrijetrap werd prachtig binnengeschoten door Menno Heerkes.

Een ideale uitgangspositie, maar na rust had Hoogeveen het lastig en scoorde ODIN’59 via Kaj van Langelaar de aansluitingstreffer. Direct daarna kreeg Frits Kramer zijn een tweede gele kaart en moest er dus met rood af. Een verder offensief van de thuisploeg bleef Hoogeveen hierdoor bespaart.

Voorwaartsen falen

Toch mocht de thuisploeg tot diep in de blessuretijd hopen op een resultaat. Dat was vooral te danken aan de voorwaartsen van Hoogeveen, die verzuimden de trekker over te halen. De grootste kans was voor de ingevallen Mike Kriekjes, die de hoek voor het uitkiezen had maar over schoot.

In de blessuretijd werd het dan toch nog 1-3. Emil Bijlsma werd onderuit gehaald in het strafschopgebied, waarna ditmaal Tom Heerkes succesvol was vanaf de strafschopstip.

Hoogeveen staat nu op een veertiende plaats en laat daarmee vier ploegen achter zich in de derde divisie A. ,,Ik ben nog niet echt met de ranglijst bezig, maar je kunt natuurlijk beter wat hoger staan dan lager. Zo simpel is het’’, besloot een tevreden Stef Lamberink.

Zaterdag thuiswedstrijd

Hoogeveen neemt het komend weekend op tegen subtopper Sparta Nijkerk. De wedstrijd wordt zaterdagavond om 18.00 uur gespeeld op het eigen Bentinckpark en is ook live te volgen via Hoogeveen TV.