Sander van Veen ziet stap naar Hoogeveen als uitdaging

1 augustus 2020 14:30

Gerjo Stegeman

HOOGEVEEN - “Het is voor mij een uitdaging om het een stap hogerop te proberen. Ik debuteerde al op mijn vijftiende, scoorde veel en wil nu graag kijken waar mijn plafond ligt.” Het zijn de woorden van de 18-jarige Sander van Veen, die deze zomer de overstap maakt van vijfdeklasser VCG naar Hoogeveen zaterdag.

Zijn debuut op jonge leeftijd in het eerste elftal was wel uit noodzaak geboren. “In mijn tijd was het bij de jeugd allemaal zeer karig en was het lastig om voor alle leeftijdscategorieën een elftal op de been te brengen. Het gevolg is dan dat je al heel snel doorschuift naar het eerste elftal en in mijn geval vanuit de C-junioren al de overstap maakt.”
De stap was destijds groot. “Je bent natuurlijk nog maar een kind. Voordeel is wel dat bij VCG iedereen elkaar kent. Dat maakt het allemaal wat makkelijker. Vooral fysiek was het flink aanpoten, maar daar word je uiteindelijk ook alleen maar sterker van. Ik had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om bij een andere club in de jeugd te gaan spelen. Die mogelijkheid was er bij Hoogeveen, maar daar heb ik destijds niet voor gekozen.”

Te wisselvallig

Toen de aanvaller de stap naar het eerste elftal maakte, keerde VCG ook net terug in het standaard voetbal na een aantal jaren afwezigheid. “Dat eerste seizoen verliep allemaal nog wat moeizaam, maar daarna ging het steeds beter. In het tweede seizoen speelden we zelfs om promotie. Afgelopen seizoen was het echter te wisselvallig. De selectie die er nu staat is jong en talentvol en daarmee kan de club zeker nog hogerop.”
De stap van VCG naar Hoogeveen is geen bijzondere. Velen gingen Van Veen al voor. Meest uit het oog springende voorbeelden zijn natuurlijk Andy Kreeft en Enrico Schonewille, die komend seizoen ook in het blauwwit op zaterdag spelen. “Natuurlijk heb ik met hun gesproken en informatie uitgewisseld. De aanleiding voor de overstap was echter dat ploeggenoot Jari Moman een gesprek had bij Hoogeveen en hij heeft mij uiteindelijk gevraagd mee te gaan. Ik ben door meer clubs uitgenodigd, maar uiteindelijk stond mijn keuze vast en heb ik gekozen voor Hoogeveen. De club spreekt voor mij meer aan dan andere clubs in de omgeving. De clubcultuur komt ook wel overeen met die van VCG.”

Sander_van_Veen_VV_Hoogeveen_Large.JPG

Bron: www.vvhoogeveen.nl