Stan Meekhof maakt stormachtige ontwikkeling door als doelman

26 juni 2021 11:30

Gerjo Stegeman

Drie jaar geleden stond hij nog als veldspeler op het veld in Hollandscheveld bij HH’97. Daarna trok Stan Meekhof de keepershandschoenen aan en maakte hij de overstap naar de jeugd van hoofdklasser Hoogeveen. Komend seizoen krijgt het ‘sprookje’ een vervolg en sluit de 17-jarige aan bij de selectie van Hoogeveen zondag.

Veel voetballiefhebbers zullen bij de naam Meekhof denken aan vader Ally die jarenlang voor Hollandscheveld speelde. De Hollandschevelders zouden zoon Stan ongetwijfeld ook graag op sportpark De Oosthoek zien. “Dat kan ik mij voorstellen, maar ik heb bewust de stap naar Hoogeveen gemaakt en er tot nu toe absoluut geen spijt van gehad. Vanaf het begin voel ik mij hier thuis en ben ik goed opgevangen.”
Dat laatste gold ook voor het aansluiten bij de eerste zondagselectie. “Ik train inmiddels al een half jaar mee. Vanaf het begin werd ik overal goed bij betrokken. Kjelt Engbers speelt daarin een belangrijke rol en voelt het prima aan. Het is een speler waar ik best tegenop keek. Hij is echter de eerste die wat zegt als er wat goed of fout gaat. Samen met een aantal andere jongens neemt hij de jongeren echt op sleeptouw.”

Van veldspeler naar keeper

Dat Meekhof keeper zou worden, was niet vanzelfsprekend. “Dit is nog maar mijn derde seizoen. Daarvoor voetbalde ik in de jeugd van HH’97 in Hollandscheveld. De keeper van de toenmalige B1 zou naar een andere club gaan, waardoor we geen doelman meer zouden hebben. Het trok mij altijd al en ik ben toen op doel gaan staan. Uiteindelijk bleef de betreffende keeper wel en ben ik een seizoen reserve geweest. Nu kan ik zeggen dat het keepen mij beter afgaat dan het voetballen.”
Op bepaalde vlakken merkt de doelman wel dat hij nog een achterstand heeft. “Dan moet je vooral denken aan simpele dingen. Er wordt bij Hoogeveen echter ook tijdens de keeperstrainingen op een hoog niveau getraind, waardoor je het snel oppikt. Op de trainingen geef ik ook altijd honderd procent. Ik tref het ook met een keeperstrainer als Raimon Benjamins. Hij heeft natuurlijk meer dan 300 wedstrijden voor Hoogeveen gekeept en als klein jochie zag ik hem altijd uitblinken tijdens het Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi.”

Realistisch

Over zijn kansen komend seizoen is Meekhof realistisch. “Voorlopig ben ik derde keeper. Ik mag ook nog spelen voor de JO19. Voor mij is het belangrijkste dat ik op een hoog niveau kan trainen en meters maak. Ik ben nog maar 17 jaar en heb nog de tijd. Na volgend seizoen hoop ik een stuk verder te zijn en de concurrentie echt aan te gaan.”

Bron: www.vvhoogeveen.nl

Lees meer over: