Hoogeveen grote winnaar in 4e Divisie na zege bij VOC

Hazelaarweg 7
3053PM
ROTTERDAM

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Natasja Hegeman

ROTTERDAM – Het was een topweekend voor Hoogeveen. De ploeg van trainer Nico Haak won zelf moeizaam van VOC met 0-2 en zag alle concurrenten punten verspelen. Men klom hierdoor naar plek twee en zag de achterstand op koploper HBS teruglopen tot slechts één punt. Misschien nog belangrijk; over twee weken kan men zich bij winst in Westerbork verzekeren van het winnen van de 2e periodetitel.

Zeker geen onbelangrijke prijs, aangezien men zich bij het missen van de titel dan nog wel mag op maken voor het spelen van promotieduels naar de 3e Divisie.

18 september leed Hoogeveen de laatste nederlaag. De tegenstander van zondag ging er toen in Hoogeveen met de punten vandoor. Men was dus gewaarschuwd. Daar kwam bij dat Nico Haak voor aanvang wat moest puzzelen, omdat Louis Vijfhuizen geblesseerd moest toekijken. Jamai Kriekjes en Raphael Ngendakumana startten in de basis.

Beide ploegen willen voetballen

De eerste helft was lange tijd aantrekkelijk om te zien. Beide ploegen wilden voetballen, waarbij de meeste dreiging van Hoogeveen kwam. Met name via de rechterkant kwam Noah Schuurman een aantal keren goed door. In de afronding lukte het echter telkens niet of stond men buitenspel. Het gemis van Sil Kuurman en Justin Benjamins werd dan ook opnieuw wel weer gevoeld. Beiden maakten in het slot van de wedstrijd wel hun rentree.

Eerst zagen beiden vanaf de bank dat het spel er in de tweede helft niet beter op werd. Het was rommelig en beide ploegen kwamen nauwelijks in de problemen. Dat veranderde toen Benjamins en Kuurman in de ploeg kwamen. Beiden stonden amper vijf minuten in het veld of de wedstrijd werd opengebroken. Daar moest wel een strafschop aan te pas komen. Tom Heerkes werd in het strafschopgebied op de hak getikt door Kas Dullemans, waarna scheidsrechter Arthur Midden niets anders kon doen dan de bal op de stip leggen. Nieuwkomer Björn Klaassens scoorde vervolgens zijn eerste treffer voor de Hoogeveners.

Definitieve beslissing

De ban was gebroken en amper twee minuten later werd de wedstrijd definitief beslist in Hoogeveens voordeel. De sterk ingevallen Giorgio Beltau bediende Emil Bijlsma, die de bal fraai in het doel plaatste. Justin Benjamins was vervolgens nog dichtbij een 3e treffer, maar raakte de paal.

Door dit resultaat en dat op de andere velden kan er over twee weken in Westerbork een feestje worden gevierd. Eerder dit seizoen werden de Börkers nog met 8-2 verslagen. Hoogeveen is echter gewaarschuwd, want concurrenten HBS en RKAVV gingen dit seizoen al onderuit op het lastig te bespelen veld. Saillant detail hierbij is dat RKAVV hierdoor destijds de 1e periodetitel aan haar neus voorbij zag gaan. Iets wat Hoogeveen natuurlijk kosten wat het kost wil voorkomen.

Bekerwedstrijd

Komende zaterdag wacht eerst de bekerwedstrijd tegen eersteklasser VV Groningen. Dit duel begint om 17.00 uur op het Bentinckspark en is ook live te volgen via Hoogeveen TV.