Jeroah Balubun hoopt bij Hoogeveen stap omhoog te kunnen maken

5 augustus 2023 10:15

Gerjo Stegeman

“Ik zie Hoogeveen als een stap omhoog. Misschien wel twee, dus ik ben zeker blij om hier te zijn”, het zijn de woorden van Jeroah Balubun. De 20-jarige aanvaller komt deze zomer over van het Zwolse Be Quick’28 en hoopt zich in de Derde Divisie verder te ontwikkelen bij de ploeg van de nieuwe trainer Stef Lamberink.

Balubun speelde zeven jaar in de jeugd van FC Twente. “Vanaf de onder 11 t/m de onder 16 heb ik daar gespeeld. Dat was een heel avontuur. Je voetbalt al op heel jonge leeftijd onder druk. Helaas viel ik uiteindelijk af en ben ik teruggegaan naar mijn oude club in Zwolle, Be Quick’28. Het was echter een super mooie ervaring.”

Bij Be Quick trof hij met oud-prof Gillian Justiana een oude bekende. “Ik kende hem al vanaf de jeugd. Hij was zelfs mijn allereerste voetbaltrainer. In mijn Twente-tijd trainde ik ook al regelmatig bij zijn voetbalschool. Hij is een goede vriend van mij geworden en ik kan altijd bij hem terecht voor advies en ondersteuning. Ik heb dan ook veel aan hem te danken.”

Focus weer op het voetballen

Na zijn vertrek bij FC Twente belandde hij niet in een dip. “Natuurlijk was het een teleurstelling, maar ik hield van voetbal en dat is niet veranderd. Wel leerde ik de andere leuke dingen in de wereld naast het voetballen kennen. Dat had wel invloed op mijn ontwikkeling als voetballer. Uiteindelijk heb ik er echter toch weer voor gekozen om mij volledig te focussen op het voetballen en het maximale er te proberen uithalen.”

Vorig seizoen kreeg Balubun nog een kans bij PEC Zwolle. “Ik stroomde halverwege in bij de eerste selectie van Be Quick, waar Marcel Boudesteijn toen trainer was. Hij werd ook directeur bij PEC. Via hem kreeg ik de kans om mij in het onder 21-elftal te laten zien. Dat ging best goed, maar mede door de promotie van PEC werd de concurrentie heel groot en ben ik uiteindelijk toch afgevallen.”

Degradatie met oude club

Met Be Quick kende hij een teleurstellend seizoen. De Zwollenaren degradeerden zelfs naar de derde klasse. “De verwachtingen waren hoog, omdat we een jaar eerder nog speelden om promotie. Er vertrokken echter veel spelers, waardoor het uiteindelijk misging. Het is ontzettend zonde, want Be Quick is een grote club en hoort niet in de derde klasse te spelen.”

Ploeggenoot Matthew Benschop bracht hem in contact met Hoogeveen. De verdediger keert na een eerder verblijf bij Hoogeveen deze zomer terug. “Van Matthew hoorde ik goede verhalen. Daarnaast had ik ook een stagewedstrijd gespeeld bij FC Emmen, waar de vorige trainer Nico Haak natuurlijk ook actief is. Zo vielen de puzzelstukjes in elkaar. Het is voor mij een prachtige uitdagingen en ik ga alles geven om te slagen.“

Jeroah_Balubun_VV_Hoogeveen_Groot.JPG

Bron: www.vvhoogeveen.nl