Hoogeveen pakt eerste driepunter in Derde Divisie

7902NX
HOOGEVEEN

Opstelling

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk en Jessica Heet

HOOGEVEEN – Hoogeveen heeft een uitstekend vervolg gegeven aan de bekerzege tegen Staphorst van afgelopen woensdag. De ploeg van trainer Stef Lamberink versloeg het hoger aangeslagen DVS’33 in eigen huis met 3-2 en verliet zo ook de laatste plaats op de ranglijst.

Na een afwachtende en gelijkopgaande beginfase sloeg de vlam na ruim een kwartier lichtelijk in de pan. DVS-aanvoerder Tarik Evre maakte een forse overtreding op Emil Bijlsma. Hij toonde meteen berouw en mocht van geluk spreken dat scheidsrechter Jurjen Kaper hem slechts geel gaf. Na een half uur kon Evre alsnog inrukken, toen hij ongelukkig zijn tweede gele kaart pakte.

Hoogeveen zelf had op dat moment ook al een domper moeten verwerken. Het zag Menno Heerkes geblesseerd het veld verlaten. De aanvoerder ging naar de kant met een kuitblessure. Tom Heerkes nam de aanvoerdersband van zijn broer over en ging eveneens op diens positie spelen. Sil Kuurman maakte vanaf de rechterflank het elftal van de thuisclub weer compleet.

Hoogeveen slaat meteen toe

Meteen nadat Tarik Evre was weggestuurd knalde Emil Bijlsma de 1-0 binnen en op slag van rust verdubbelde Jeroah Balubun de score. Een prachtige aanval ging hieraan vooraf. Justin Benjamins bracht Balubun in stelling, die met een diagonale uithaal via de verste paal doel trof.

Na de thee kwam Hoogeveen minder uit de kleedkamer. Voor de pauze werd er goed gecombineerd, na de hervatting was het spel stroever. Ondanks de man meer-situatie kon de thuisploeg aanvallend niet meer veel creëren. Met Louis Vijfhuizen als organisator en beste man had men de zaakjes verdedigend wel op orde. Op de werklust en de inzet van de ploeg viel ook niets aan te merken. Aan de andere kant bleef een storm van het teleurstellende tiental van DVS’33 ook uit.

Toch nog spannend

Een kwartier voor tijd leek Hoogeveen de wedstrijd definitief op slot te gooien en de eerste competitiezege een feit te zijn. Sil Kuurman tekende met een geplaatst schot voor de 3-0. In de extra tijd werd het onverwacht toch nog spannend. Concentratieverlies brak Hoogeveen bijna nog op. Eerst scoorde Lars van Wetering tegen en vlak daarop trof Stef Nijland, oud-speler van PSV en PEC Zwolle, eveneens doel. Vervolgens kregen de gasten ook nog twee corners te nemen, die uiteindelijk niets opleverden. Het zorgde voor opluchting en vreugde bij de thuisploeg.

Bekerloting

Vervolgens maakte men zich op voor de bekerloting die te volgen was via ESPN. Daar rolde niet de zo gewenste profclub uit de koker, maar competitiegenoot DEM. Hetgeen wel meer perspectief biedt op de volgende ronde. De wedstrijd wordt op 31 oktober, 1 november of 2 november gespeeld in Beverwijk.