Tactische meesterzet Sabandar verrast SCD'83

Martijn Brondijk

Opstelling Hoogeveen 1

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

DEDEMSVAART – Hoogeveen zaterdag is de lastige uitwedstrijd tegen SCD’83 zonder grote problemen doorgekomen. In een attractieve eerste helft kreeg ook de thuisploeg een aantal riante mogelijkheden, maar ging Hoogeveen veel effectiever met de kansen om. Bij de rust stond de uiteindelijke 0-3 eindstand al op het bord.

Hoogeveen-trainer Edward Sabandar toverde tegen SCD’83 een andere speelwijze uit de hoge hoed. ‘De tegenstander stelt zich meestal op ons in en wij bleven tot zaterdag altijd 4-3-3 spelen. Afgelopen donderdag kwam de trainer echter met een ander plan’, lichtte Jesse de Haas na afloop toe. ‘We speelden met drie verdedigers en twee opkomende backs in de personen van Zifyon Djababoe en Ruben de Haas. Je zag dat dit de tegenstander verraste en dat ze zoekende waren. Voor ons is het natuurlijk prettig dat we nu ervaren dat we in verschillende systemen kunnen spelen, waardoor het allemaal minder voorspelbaar wordt.’
SCD’83-trainer Richard Tempelman beaamde dat zijn ploeg verrast werd. ‘Je ziet het dan na de aftrap en probeert dan zelf ook wat omzettingen te doen. Het moet dan ook een kwaliteit zijn van de groep om hier zelf op in te springen, maar dat duurde net iets te lang. Pas bij de 0-2 viel het kwartje bij de meeste jongens en dan ben je te laat.’

LEVENDIGE WEDSTRIJD

Zoals De Haas al aangaf zat het nu wel mee en was de eerste grote kans meteen raak. De thuisploeg kreeg na dertien minuten de bal niet goed weg, waarna Marcel Linthorst van buiten de zestien de bal vol op de pantoffel nam en doelman Withaar het nakijken gaf. Diezelfde Withaar had na ruim een half uur een hoofdrol bij de tweede Hoogeveense treffer. De doelman schatte een voorzet van Ruben de Haas helemaal verkeerd in en sloeg de bal in het eigen doel.
Daarvoor was Thomas Snoeijer nog dichtbij de gelijkmaker. De ploeg uit Dedemsvaart liet zich dan ook zeker niet onbetuigd en zou later ook nog twee keer de lat raken. Tussen die twee momenten in had Zifyon Djababoe echter al de uiteindelijk 0-3 eindstand op het bord gebracht.

Man van de wedstrijd: Jesse de Haas