Gehavend Hoogeveen hard onderuit bij Hercules

Voorveldselaan 4
3573PV
UTRECHT

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

UTRECHT – Hoogeveen-trainer Stef Lamberink valt op dit moment niet te benijden. Het invullen van de loodzware erfenis van zijn voorganger Nico Haak viel al niet mee, maar wordt door de vele afwezigen alleen maar zwaarder. Nadat er vorige week tijdens de competitieopening met 1-2 werd verloren van Genemuiden, ging men zondag hard onderuit bij titelkandidaat Hercules: 5-0.

Naast de reeds geblesseerde spelers ontbraken deze keer ook Noah Schuurman en Jim Veltmaat. Eerst genoemde genoot van zijn vakantie, terwijl zijn maatje uit Dedemsvaart met een lichte blessure verstek moest laten gaan. Daartegenover stond wel de terugkeer van Giorgio Beltau. Alex Blekkink mocht weer in de basis starten.

Hoogeveen startte goed aan de wedstrijd en kreeg na tien minuten de eerste kans van het duel. Sil Kuurman gaf een scherpe voorzet die bijna door een Utrechtse verdediger in eigen doel werd gewerkt.

Hercules neemt initiatief

Daarna nam Hercules, dat tot de titelkandidaten wordt gerekend, steeds meer het initiatief. Nadat Jordi Paulina een goede kans miste, had Hoogeveen doelman Stan Meekhof geluk dat Tom Leerdam en Alex Blekkink de bal niet in eigen doel werkten. De keeper zag de bal op de paal belanden.

Na een klein half uur miste Tim Pieters nog een grote kans voor de Utrechters, maar na bijna een half uur was het wel raak. Tom Heerkes verloor een duel op de rand van het strafschopgebied, waarna Max van Hees de trekker overhaalde en snoeihard de 1-0 binnen schoot.

Amper twee minuten later was het weer raak. Dit keer kon Oussama Lahri het veld oversteken. Meekhof kon zijn schot nog keren, waarna Van Hees de 2-0 van dichtbij kon binnen tikken. Voor rust zou er niet meer worden gescoord.

Rode kaart Hercules

De eerste kans na rust was voor Hoogeveen. De doelpoging van Louis Vijfhuizen miste op een haar na het doel. Na tien minuten spelen in de tweede helft kreeg Hercules speler Max Fichtinger een directe rode kaart na een zware overtreding op Vijfhuizen. Tot overmaat van ramp moest de inwoner van Den Ham geblesseerd het veld verlaten.

Hoogeveen kon vervolgens niet profiteren van de man-meer-situatie. Vijf minuten na de rode kaart was de wedstrijd gespeeld. Invaller Franslyn Nsingi mocht na een snelle counter de 3-0 binnen schieten en trakteerde het publiek op een prachtige flikflak.

Afstraffing in slotfase

Na de 4-0 van Lahri werd, in de slotfase, de afstraffing voor Hoogeveen nog erger. Nsingi bepaalde, met zijn tweede van de middag, de eindstand op 5-0. Enig lichtpuntje voor Hoogeveen was dat Emil Bijlsma in de tweede helft zijn eerste minuten van het seizoen maakte.

Zondag wacht om 14.00 uur de thuiswedstrijd tegen Kampong. Samen met Hoogeveen is dat de enige ploeg die ook nog nul punten heeft na twee duels. Het duel is live te volgen via Hoogeveen TV (uiteznding begint om 13.40 uur met een voorbeschouwing met beide trainers). Een dag eerder is om 17.00 uur ook het bekerduel tussen Hoogeveen zaterdag en Stadskanaal live te bekijken.