Knappe zege Hoogeveen bij FC Rijnvogels

1e Mientlaan 1
2223LG
KATWIJK ZH

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

KATWIJK - Hoogeveen pakte na de 0-3 nederlaag tegen IJsselmeervogels in Katwijk de draad weer op. Het won met 0-1 bij FC Rijnvogels en hield zo voor het eerst dit seizoen de nul achterin. Dat laatste was vooral te danken aan de opnieuw uitblinkende doelman Stan Meekhof.

Trainer Stef Lamberink had er voor aanvang al veel vertrouwen. “Tegen IJsselmeervogels kun je verliezen. Belangrijk voor mij was vooral om te zien dat we ook tegen een topploeg de goede patronen van de wedstrijden ervoor terugzagen. De uiteindelijke 0-3 nederlaag vond ik ook geflatteerd.”

Het ambitieuze Rijnvogels, de ploeg eindigde vorige seizoen als vijfde, had iets recht te zetten. Tegen Kampong werd er een week eerder namelijk met 4-0 verloren. De beginfase ging zaterdag gelijk op, waarbij de eerste grote mogelijkheid was voor de thuisploeg. Het was doelman Stan Meekhof die voor de eerste keer deze wedstrijd in actie moest komen en een treffer van Alljereau Mercera voorkwam.

Hoogeveen neemt initiatief

Halverwege de eerste helft trok Hoogeveen steeds meer het initiatief naar zich toe. Jeroen Kamphuis en met name Justin Benjamins waren dichtbij de openingstreffer. Die viel niet en in de blessuretijd had deze ook zo maar aan de andere kant kunnen vallen. Dennis Bakker verscheen oog in oog met Meekhof, maar de goalie van Hoogeveen kwam opnieuw als winnaar uit de strijd.

In de tweede helft sloeg Hoogeveen al snel toe. Een corner van Tom Heerkes belandde onbedoeld via het gezicht van Louis Vijfhuizen voor de voeten van Emil Bijlsma. Die kende geen genade en schoot hard raak: 0-1. Vlak daarna viel Dennis Bakker geblesseerd uit bij Rijnvogels. De middenvelder was tot dan de gevaarlijkste man bij de thuisploeg.

Meekhof niet te passeren

Hoogeveen bleef haast moeiteloos overeind totdat Rijnvogels in het laatste kwartier er toch in slaagde weer gevaarlijk te worden. Via Mercera en Tom Bijen was men ook heel dichtbij de gelijkmaker, maar Stan Meekhof bleek niet te passeren. De derde zege was daarmee een feit en voor het eerst dit seizoen werd er geen tegentreffer geïncasseerd.

“De laatste weken zitten we er beter in dan in het begin. We voetballen goed en zowel aanvallend als verdedigend zit het goed in elkaar”, keek Alex Blekkink na afloop tevreden terug voor de camera van Hoogeveen TV. “Voor mij persoonlijk begon het seizoen ook lastig. Ik startte niet in de basis en dat we nieuw voor mij. Gelukkig kwam ik er al snel weer in. Wat betreft de resultaten was ik na de 4-0 nederlaag bij Harkemase Boys best een beetje radeloos. Sinds de bekerwedstrijd tegen Staphorst is het echter gaan lopen en dat voelt natuurlijk heel lekker.”