Hoogeveen grijpt in slotseconden naast eerste overwinning

HSC '21

Hoogeveen 1

3e divisie A

10 september 2023 14:30

J.I.R. Nelissen

Sportpark Groot Scholtenhagen

Opstelling Hoogeveen 1

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

HAAKSBERGEN – Hoogeveen leek zondag af te stevenen op de eerste driepunter van het seizoen. Tegen het nog ongeslagen HSC’21 nam Hoogeveen een verrassende 0-2 voorsprong. Een kwartier voor tijd bracht de thuisploeg de spanning terug, om vervolgens ver in de blessuretijd ook nog de gelijkmaker te scoren.

Cruciaal was misschien wel het wisselen van Menno Heerkes. De aanvoerder keerde terug in de basis bij Hoogeveen nadat hij zijn teen had gebroken en liet meteen zien hoe belangrijk hij is op het middenveld. Vlak voor de 1-2 verliet de Hardenberger het veld. Begrijpelijk, want de volle negentig minuten was teveel gevraagd. Even stond het vervolgens niet goed, waarna HSC meteen toesloeg.

Scorende debutant

Bij Hoogeveen debuteerde Jeroen Kamphuis in de basis. De van Dalfsen overgekomen spits keerde ook terug van een blessure en was meteen waardevol door Hoogeveen na 26 minuten op voorsprong te schieten. Een fraaie aanval via Jim Veltmaat en Jeroah Balubun ging daar aan vooraf. Vlak daarvoor daarvoor ontsnpate Hoogeveen nog toen Cenk Uguz een enorme kans om zeep hielp.

De thuisploeg was voetballend wat beter en ervarener, maar werd lange tijd nauwelijks gevaarlijk. Hoogeveen kwam hierdoor voor rust niet in de problemen.

Kuurman verdubbelt score

In de tweede helft ging HSC'21 nadrukkelijker op zoek naar de gelijkmaker en kreeg een paar goede kansen, die met name door Cenk Uguz werden gemist. Na ruim een uur spelen was de tweede grote kans voor Hoogeveen in de wedstrijd weer raak. Invaller Sil Kuurman passeerde met een goede versnelling zijn tegenstander en schoot de 0-2 koelbloedig binnen.

Een kwartier voor tijd bracht Yannik de Vries, een minuut nadat Menno Heerkes het veld had verlaten, de spanning weer terug. De linkeraanvaller van HSC zette zelf de aanval op om de aansluitingstreffer zelf achter doelman Stan Meekhof te schieten.

Late gelijkmaker zorgt voor teleurstelling

Niet veel later verzuimde Justin Benjamins de marge weer naar twee doelpunten terug te brengen. De invaller miste oog in oog met doelman Peterman. Diep in blessuretijd schoot Michael Wensing alsnog de gelijkmaker binnen namens de thuisploeg, waardoor Hoogeveen alsnog teleurgesteld van het veld stapte. Vooraf had men ongetwijfeld getekend voor een punt, maar gezien het verloop van de wedstrijd voelde het nu als een nederlaag. De wedstrijd zal echter het zelfvertrouwen ook weer hebben opgekrikt.

Door het eerste punt van de competitie heeft Hoogeveen nu, net als ODIN'59, VVSB en RKAV Volendam één punt na vier duels. Op basis van doelsaldo staan de blauwwitten wel op de laatste plek.

Zaterdag speelt Hoogeveen om 14.30 uur de uitwedstrijd tegen Harkemase Boys. Dit duel is ook weer live te volgen via Hoogeveen TV.