Noah Schuurman schiet Hoogeveen naar volgende bekerronde

Blauwe Kei 1 a
4834AW
BREDA

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

BREDA – Hoogeveen zit deze week in de ballenbak voor de loting van de 2e kwalificatieronde van de TOTO KNVB Beker. De Hoogeveners speelden een moeizame wedstrijd, maar wonnen dankzij een treffer in de slotfase van Noah Schuurman in Breda van Baronie. Komende zaterdag wacht thuis de competitiestart tegen SC Genemuiden.

Trainer Stef Lamberink heeft er inmiddels vier weken opzitten bij Hoogeveen. Een voorbereiding die wisselend verliep door een komen en gaan van vakantievierende spelers. Wel moesten er de afgelopen week beslissingen worden genomen over spelers die afvallen. Een verrassende naam hierbij was die van Jamai Kriekjes. “Afgelopen dinsdag heeft hij, deels op eigen initiatief, in een gesprek met mij aangegeven zich aan te sluiten bij Hoogeveen zaterdag. Hetzelfde geldt voor Samuel Zilverberg, Adam Hourmat Ali en Nelson Ohalem. Afgesproken is dat we ze blijven volgen en ze dus wel in ons vizier blijven. Komende week volgen er nog meer gesprekken na de oefenwedstrijd die we dinsdagavond spelen tegen Pelikaan S.”

Aanvoerder terug

Bij Hoogeveen keerde aanvoerde Levon van Dijk na een lange afwezigheid vanwege een enkelblessure terug in de basis. Het betekende dat Lamberink keuzes moest maken achterin en dat ging tegen Baronie ten koste van Alex Blekkink. “Een lastige keuze en daar heb ik met hem afgelopen week over gesproken. Hij begon goed in de voorbereiding, maar is op dit moment niet helemaal fit. Daar moet wat verbetering in komen”, aldus Lamberink.

Andere aderlating was de afwezigheid van Emil Bijlsma. De aanvaller is een belangrijke schakel binnen het elftal en keek geblesseerd toe. Een blessure die overigens lijkt mee te vallen. Tom Heerkes schoof door naar het middenveld en links achterin maakte Jeroah Balubun zijn debuut. Hetzelfde gold voorin voor de 17e jarige Mike Kriekjes. Doelman Stan Meekhof ontbrak wegens vakantie en werd vervangen door Renzo Hemmes.

Fraaie historie

Tegenstander Baronie kent een fraaie historie en komt net als Hoogeveen uit in de Derde Divisie. De ploeg uit Breda zag echter afgelopen zomer een groot aantal spelers stoppen of vertrekken, waardoor trainer Jeroen van Bezouwen voor een grote uitdaging staat.

Halverwege de eerste helft schoot Justin Benjamins op de paal, maar meer lieten de ploeg aanvallend niet zien. Baronie had zelfs het meeste spelaandeel. De scheidsrechter toonde uitstekend op de hoogte te zijn van de nieuwe regels, want hij deelde alleen al in de eerste helft drie gele kaarten uit voor commentaar op de leiding. De spelers zijn dan ook gewaarschuwd voor de competitiestart.

Na een matige eerste helft hoopte het weinige publiek op meer spektakel in de tweede helft. Het eerste gevaar na rust kwam van Hoogeveen. Weer was Benjamins gevaarlijk, maar het schot van buiten de zestien draaide net langs de verkeerde kant van de paal. Toch verliep ook een groot deel van de tweede helft teleurstellend. Het tempo lag erg laag en ook waren de kansen in de tweede helft op rantsoen.

Hoogeveen had, naarmate de wedstrijd vorderde, wel meer en meer balbezit en met nog een kwartier te spelen was invaller Sil Kuurman dichtbij de openingstreffer, maar de kopbal miste net het doel. Aan de andere kant moest Hemmes weer handelend optreden en weer was het Mejeres die gevaarlijk was voor Baronie.

Schuurman voorkomt verlenging

De wedstrijd leek op een verlenging uit te draaien, maar daar dacht Noah Schuurman anders over.  Sil Kuurman zette een aanval op en Schuurman mocht twee keer aanleggen, zijn tweede poging verdween onhoudbaar in het doel achter Luuk Brand. De thuisclub ging nog op zoek naar de gelijkmaker, maar die kwam er niet, zodat Hoogeveen dinsdag in de koker gaat en hoort welke ploeg het in de tweede kwalificatieronde tegenkomt.

Die wedstrijd wordt begin september gespeeld. Als Hoogeveen ook die wedstrijd wint, plaatst het zich voor het hoofdtoernooi van de KNVB Beker en kan er een profclub geloot worden.

Zaterdag wacht om 18.00 uur thuis de competitieopening tegen SC Genemuiden. Deze wedstrijd is ook weer live te volgen via Hoogeveen TV. De wedstrijd begint om 17.40 uur.