Hoogeveen laat zich verrassen in kwartfinale beker

Jubbega 1 (zon)

Hoogeveen 1 (zon)

Geert Jelke Gielstra
Jacko de Jong
Daryl de Vries

Mannen KNVB beker Amateurs 1/4 finales Groep 1 1/4 Finales

9 april 2023 14:00

M.J. Arends

Sportpark 't Heidefjild
Leidijk 20
8411ZM
JUBBEGA

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

JUBBEGA - Hoogeveen liet zich zondag verrassen in de kwartfinale van de noordelijke districtsbeker. De koploper van de Vierde Divisie ging in de blessuretijd met 3-1 kopje onder tegen de nummer 5 van de Eerste klasse Jubbega. Het zag daarmee plaatsing voor de landelijke KNVB beker in rook opgaan.

De landelijke KNVB beker kan alsnog wel worden behaald, maar dan zal de ploeg van trainer Nico Haak moeten promoveren naar de Derde Divisie. Iets waar men nog volop voor in de race is. Toch zal de tweede nederlaag op rij, na een reeks van 23 ongeslagen duels, voor de nodige hoofdbrekens zorgen. Na Rohda Raalte wist ook Jubbega een antwoord te vinden om het snelle aanvalsspel van de Hoogeveners te ontregelen.

Middag begint hoopvol

De middag begon nog wel hoopvol. Tom Heerkes had Hoogeveen na veertien minuten op voorsprong gezet op aangeven van broer Menno. De vreugde was echter van korte duur. Met een snelle uitbraak reageerde Jubbega twee minuten later door alweer gelijk te maken. Het 16-jarige talent Geert Jelke Gielstra rondde een uitbraak van de wit-roden af. Noah Schuurman liet zich in aanloop na deze treffer wel heel eenvoudig opzij zetten.

In de tweede helft probeerde de koploper van de vierde divisie het via onder andere Sil Kuurman, Menno Heerkes en zijn broertje en collega op het middenveld. Namens Jubbega hielden oud-profs Henrico Drost en Xander Houtkoop tegen. Pas aan het eind werd Hoogeveen weer echt gevaarlijk. Zo raakte Sil Kuurman de paal en kreeg de aanvaller vlak daarna een vrije kopkans.

Eerste schot raak

In de blessuretijd trok Jubbega vervolgens verrassend de wedstrijd naar zich toe. Jacko de Jong, ingevallen om een strafschop te gaan nemen, zag zijn vrije trap via wat benen gelukkig binnen vallen. Het was het eerste schot na rust van de fanatieke Friezen.

In de blessuretijd hoopte Hoogeveen na een vermeende handsbal op een penalty. Die kwam er tot ongenoegen van het meegereisde publiek niet. Met veel mannen voorin verloor de ploeg van Haak de bal en passeerde de vogelvrije Daryl de Vries Hoogeveen-doelman Renzo Hemmes. Hij bepaalde de eindstand op 3-1.

Te Weinig gebracht

"Het past bij hun strijdplan. Al spelen ze zonder spits. Ze hebben de belangrijke duels gewonnen en gaan terecht door", aldus trainer Nico Haak na afloop. "Ook vorige week tegen Rohda Raalte hebben we veel te weinig gebracht. Daar heb ik de jongens vooraf voor gewaarschuwd."

Volgende week wacht de topper thuis tegen Westlandia. Deze wordt i.v.m. de Cascaderun op zaterdagavond gespeeld. De wedstrijd begint om 18.30 uur en is ook live te volgen via Hoogeveen TV.