Hoogeveen naar kwartfinale na zege op Be Quick 1887

7902NX
HOOGEVEEN

Verslag + samenvatting: Gerjo Stegeman

HOOGEVEEN – Hoogeveen heeft zich donderdagavond geplaatst voor de kwartfinale van de beker. Thuis werd competitiegenoot Be Quick 1887 met 3-2 verslagen. Pas in de slotfase werd het nog even spannend. Hoogeveen treft nu in de kwartfinale eersteklasser Jubbega. Bij winst plaatst men zich tevens voor de landelijke KNVB-beker.

De krachtmeting tussen bij vierdedivisionisten was zeker aan aankijken waard. Beide ploegen gingen vol voor der overwinning en gaven elkaar daarvoor ook de ruimte. Aan werklust en inzet was evenmin gebrek. Bij Hoogeveen ontbraken de gebroeders Menno en Tom Heerkes, die op winstersport waren.

Openingstreffer

Ondanks dat het krachtsverschil klein was, zocht Hoogeveen met een 2-0 voorsprong de kleedkamer op in de rust. De ploeg van Nico Haak had daarvoor drie kansen nodig. De eerste was voor Sil Kuurman, maar hij schoot de bal tegen doelman Swen Bakker aan. Louis Vijfhuizen, met een prachtige pass door het hart van de verdediging op maat bediend door Jim Veltmaat, maakte halverwege de eerste helft met een beheerste schuiver de 1-0. Alex Bekkink verdubbelde de voorsprong na chaotisch verdedigen bij Be Quick. Louis Vijfhuizen stuitte eerst nog op de doelman, maar in de rebound was Blekkink attent.

Rode kaart

Op slag van rust stond Hoogeveen ineens met tien spelers. Doelman Renzo Hemmes kwam wild zijn doel uit bij een doorbraak van Liewes en haalde hem hard onderuit. De rode kaart was het gevolg. Stan Meekhof moest zo alsnog aan de bak.

Eenvoudig overeind

Met tien tegen elf bleef Hoogeveen in de tweede helft vrij gemakkelijk overeind. De blauwwitten bouwden de voorsprong eerst nog verder uit. Justin Benjamins profiteerde van knoeiwerk bij Be Quick van Pim Betzema. In de slotfase werd het toch nog even spannend. De Groningers kwamen vlak voor tijd door Liewes op 3-1. Ver in de blessuretijd maakt Yoran Cats er nog 3-2 van, maar verder liet Hoogeveen het niet komen.

Kwartfinale

Tijdens het Paasweekend moet Hoogeveen nu voor de kwartfinale afreizen naar Friesland waar Jubbega de tegenstander is. De eersteklasser versloeg VKW met 3-1. De winnaar plaatst zich tevens voor het landelijke KNVB bekertoernooi. Een mooi vooruitzicht.

Komend weekend komt Hoogeveen niet in actie. Volgende week wacht de thuiswedstrijd tegen Alphense Boys.