Hoogeveen zaterdag laat zich verrassen door Vitesse’63

HOOGEVEEN

Opstelling

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

HOOGEVEEN – Hoogeveen zaterdag heeft geen vervolg kunnen geven aan de goede reeks van de laatste weken. Thuis ging men verrassend met 0-1 onderuit tegen Vitesse’63 dat ook met een goede reeks bezig is. Door de nederlaag groeide het gat met ZZVV naar negen punten, waardoor de ploeg uit Zuidwolde met nog vier wedstrijden te gaan het draaiboek voor het kampioensfeest definitief kan maken.

Nog niet zolang geleden stond Vitesse’63 nog onderaan. Door vijf overwinningen op rij maakte men echter een enorme sprong op de ranglijst. De ploeg van scheidend trainer Klaas Mijnheer heeft nu zelfs de beste papieren in de strijd om de 3e periodetitel, waarin Hoogeveen even pas op de plaats moet maken. De Koekangenaren zijn echter ook nog niet veilig.

Geen zorgen

Hoogeveen lijkt zich met vijf punten voorsprong op nummer 4 Zuidlaren nog geen zorgen te hoeven maken wat betreft plaatsing voor promotieduels. Toch was de teleurstelling na afloop groot bij Marco Santing. “Dit is wel even een domper. Natuurlijk verliest de concurrentie ook, waardoor we tweede blijven. We willen echter graag op eigen kracht die promotieduels halen. Een periodetitel betekent ook dat je iets tastbaars hebt gewonnen. We zijn echter nog niet kansloos en zullen er de komende vier duels vol voor blijven gaan.”

Tegen Vitesse’63 was Hoogeveen ook de betere ploeg, al ontsnapte doelman Raimon Benjamins in de beginfase aan rood toen hij buiten de zestien Ruben Westert opving. Scheidsrechter Jacob Wijnstra zag het echter door de vingers. Hoogeveen kreeg vervolgens ook kansen, zo raakte Marcel Linthorst de lat. Voetballend haalde het echter niet het niveau van de laatste weken.

Problemen met spits die inzakt

“We hebben vaak problemen met een spits die inzakt en dat was vandaag ook het geval”, keek Marco Santing na afloop terug. “Voetballend kwamen we er ook niet aan te pas. Het veld was te groot. De middenvelders wilden dat de verdedigers zouden doorstappen en andersom werd er achteruit gelopen. Hierdoor ontstonden er enorme ruimtes. In de tweede helft hebben we dat proberen om te zetten.”

Die omzetting leidde wel tot kansen maar Hoogeveense treffers bleven uit. De gasten kwamen er sporadisch uit, maar hadden een kwartier voor tijd voldoende aan één moment. Ruben Westert haalde de achterlijn en zag zijn voorzet prachtig worden afgerond door Jeroen v.d. Berg. De wedstrijd was daarmee nog niet beslist, ook omdat scheidsrechter Wijnstra maar liefst tien minuten blessuretijd bijtrok.

In die extra tijd was met name invaller Thomas Penninkhof nog dichtbij de gelijkmaker. Met een geweldige reflex voorkwam doelman Thomas Keizer echter een treffer. Vitesse wankelde, maar bleef uiteindelijk overeind en zorgde voor een kleine stunt.