Stadsderby prooi voor Hoogeveen zaterdag

HOOGEVEEN

Opstelling Hoogeveen 1

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

HOOGEVEEN – De stadsderby tussen De Weide en Hoogeveen zaterdag is een prooi geworden voor de blauwwitte formatie van Herman Schonewille en Marlon Kruis. Na een 0-2 ruststand werd het uiteindelijk 0-4.

Het duel mocht gerust historisch worden genoemd. Veertig jaar geleden ontstond De Weide min of meer uit de toenmalige zaterdagtak van Hoogeveen, dat toen een streep zette door het zaterdagvoetbal. Veel Hoogeveners maakten toen de overstap naar de nieuwe club in de Schutlanden. Inmiddels speelt Hoogeveen al weer elf seizoenen ook op zaterdag, maar was het zaterdag de eerste keer dat beide ploegen elkaar in een officiële wedstrijd troffen.

Opnieuw beginnen

De Weide moet na de degradatie van afgelopen seizoen onder leiding van de nieuwe trainer Patrick Beek weer opnieuw beginnen. Een groot aantal spelers vertrok en er werd voor gekozen met bijna allemaal spelers uit de eigen gelederen verder te gaan. Bij Hoogeveen waren er naast de komst van het nieuwe trainersduo weinig mutaties.

In het veld viel dat ook terug te zien. Hoogeveen voetbalde makkelijker, al was De Weide in de beginfase het meest in balbezit. Veel te genieten viel er lange tijd niet op sportpark de Schutlanden. Tot in de 29e minuut de wedstrijd werd opengebroken door Hoogeveen. Een corner van Jan ten Cate vloog in één keer het doel in. Daarna kreeg Hoogeveen steeds meer ruimt en daar profiteerde Kevin Kerssies negen minuten later van. Met een geweldige liet hij doelman Tygo Woldman kansloos.

Machteloos

In de tweede helft kwam Hoogeveen geen moment in de problemen. De Weide was machteloos en zag Sander van Veen de paal raken. In de slotfase gaf het steeds meer ruimte weg en gooide Hoogeveen de wedstrijd definitief op slot. Eerst was het invaller Dylano Wolters die scoorde en ver in de blessuretijd maakte Kevin Kerssies met zijn tweede treffer het feest compleet.

De Weide-aanvoerder Vincent Coulier was na afloop realistisch. “Verliezen is natuurlijk nooit leuk. 0-4 lijkt op papier een hele grote uitslag, maar als je kijkt in welke fase we als ploeg zitten kan dit gebeuren. Vorige week hebben we tegen Hollandscheveld ervaren wat voetballen in de derde klasse inhoudt. Toen trokken we de wedstrijd in de slotfase nog gelukkig over de streep. Vandaag zat het even niet mee.”

Opgetogen

Aan de andere kant was Kevin Kerssies opgetogen. “Het is natuurlijk een geweldige start. De hele voorbereiding kijken we hier al naar uit. Op vrijdagavond ga je vervolgens op tijd naar bed en is het daarna vervolgens fantastisch dat je met 0-4 wint. Na die openingstreffer kregen we meer grip op de wedstrijd en toen de 0-2 viel zag je dat zij echt gebroken waren. Nu is het zaak dat we dit goede gevoel vasthouden.”