Hoogeveen zaterdag wint matige derby tegen Hollandscheveld

Hoogeveen 1

Hollandscheveld 1

3e klasse D

28 januari 2023 14:30

mevr S.A. Brinkkemper

Sportpark Bentinckspark
Sportveldenweg 1
7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Tijn Jutstra

HOOGEVEEN – In een wedstrijd die nooit het niveau van een echte derby bereikte, heeft Hoogeveen zaterdag met 3-1 gewonnen van Hollandscheveld. Na twee gelijke spelen deden de Hoogeveners hiermee goede zaken. Hollandscheveld zit na een goede reeks weer in zwaarder weer.

Hoogeveen sloot hierdoor de eerste seizoenshelft af op een derde plaats en verloor slechts één keer. Toch zijn er gemengde gevoelens, aangezien er ook vijf keer gelijk werd gespeeld. “De herstart na de winterstop was met twee gelijke spelen toch teleurstellend en het vertoonde spel was ook niet geweldig. Je verliest dan misschien wel vier cruciale punten”, was de reactie van Hoogeveen-speler Marcel Linthorst na afloop. “We moesten vandaag dan ook weer de spirit erin zien te krijgen en starten met hopelijk een goede reeks. Ik denk dat dit redelijk is gelukt, maar we moeten wel kritisch blijven. Het kan dan ook zeker nog beter. Verder moeten we het gewoon van week tot week bekijken en hopen op misstappen van ZZVV en Klazienaveen”.

Degradatiezorgen

Bij Hollandscheveld, waar John Kikkert voor de winterstop het roer op interim-basis overnam van Johan Sikkes, is er vooral sprake van degradatiezorgen. “We waren vier wedstrijden ongeslagen en hervonden de aansluiting. De buitenwacht zal nu vinden dat we na twee nederlagen weer een beetje terug bij af zijn. Zo zien wij dat echter niet. Van De Weide en Hoogeveen kun je verliezen. Er komen nu een paar wedstrijden aan waar er weer mogelijkheden voor ons liggen”, duidde John Kikkert na afloop de huidige situatie van de Hollandschevelders. “

Veldoverwicht

Hoogeveen controleerde in de eerste helft de wedstrijd en Hollandscheveld kwam nauwelijks in de buurt van het doel van Raymon Slot. Na ruim een kwartier werd het veldoverwicht ook in de score uitgedrukt. Marcel Linthorst zette Kevin Kerssies vrij voor de kansloze Lennard Vos. Daarna zakte het spelpeil ver weg en viel er lange tijd niets te genieten.

In de tweede helft kwam het eerste gevaar van Hoogeveen, maar was het Hollandscheveld dat al snel verrassend langszij kwam Een bal viel achter de verdediging van Hoogeveen. Een situatie die de uit zijn doel gekomen Raymon Slot verkeerd inschatte, waarna Jan Hagen optimaal profiteerde.

Verse krachten

Daarna kabbelde de wedstrijd weer voort totdat een inzet van Marcel Linthorst twintig minuten voor tijd uiteen spatte op de lat. Het was voor Hoogeveen het sein om met vers ingebrachte krachten een tandje bij te zetten. Een kwartier voor tijd waren drie invallers betrokken bij de tweede Hoogeveense treffer. Djalfhano van der Haar vond Mart Pastoor, waarna diens inzet met een hakbal doeltreffend werd verlengd door Twan Reinders. Een fraaie treffer al mocht de Hollandscheveld-defensie zich het wel aanrekenen dat Reinders ook geen strobreed in de weg werd gelegd.

Hollandscheveld had vervolgens niet meer de verkracht om langszij te komen en vier minuten na de 2-1 besliste Kevin Kerssies met zijn tweede treffer definitief de wedstrijd in Hoogeveens voordeel.

Volgende week speelt Hoogeveen opnieuw thuis. Dan wacht de stadsderby tegen De Weide. Hollandscheveld ontvangt thuis FC Zuidlaren.