Topper tussen Purmersteijn en Hoogeveen eindigt in doelpuntloos gelijkspel

PURMEREND

Opstelling Hoogeveen 1

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Natasja Hegeman

PURMEREND – Gezien de onderlinge wedstrijden in het verleden tussen Purmersteijn en Hoogeveen kon spektakel bijna niet uitblijven. Het bijna onmogelijke gebeurde echter. De topper tussen kon niet echt boeien en eindigde in een doelpuntloos gelijkspel. Een resultaat waar Hoogeveen, met dank aan de uitstekend keepende Stan Meekhof, het meest tevreden mee mocht zijn.

Voor de thuisploeg was het een ‘zes puntenduel’. De achterstand op Hoogeveen was bij aanvang immers drie punten en zou bij een nederlaag verdubbeld worden. De ploeg van Mo el Bouziane begon behoorlijk gehavend aan het duel. Acht spelers ontbraken vooral wegens schorsingen. Ook de trainer zelf moest achter de afrastering toekijken.

Minder sprankelend

Hoogeveen miste alleen Levon van Dijk, die op de weg terug is, en Jordy Gierveld. De ploeg van Nico Haak startte met veel zelfvertrouwen en is al sinds half september ongeslagen. Toch is het spel de laatste weken niet sprankelend, ziet ook Nico Haak. “Het lijkt dat we wat voorzichtiger spelen, maar dat is niet bewust. Ik zou het ook eerder beheerster willen noemen. Ik vind het minder leuk. Ik ben ontzettend blij dat we winnen en dat we resultaten halen. Als liefhebber mag het wel wat meer schwung hebben zoals voor de winterstop wel hadden”, sprak de trainer voor aanvang van de wedstrijd.

Die schwung was er ook in Purmerend niet. Mede door de straffe wind die dwars over het veld blies, was het lastig voetballen voor beide ploegen. De thuisploeg was in het begin het meest dreigend, maar kwam net als Hoogeveen niet tot hele grote kansen. Veel viel er dan ook niet te genieten.

In de tweede helft veranderde dat enigszins, waarbij Hoogeveen al snel op voorsprong had moeten komen. Noah Schuurman liftte de bal over doelman Van Santen, maar zag zijn inzet vervolgens naast het doel belandden. Aan de andere kant maakte doelman Stan Meekhof een inzet van Mircle Elstak onschadelijk.

Meekhof formidabel

Na deze opleving zakte het niveau weer. Met nog twintig minuten te spelen leek Purmersteijn de wedstrijd naar zich toe te trekken en onderscheidde Meekhof zich op formidabele wijze. Eerst tikte hij een vrijetrap van Rachad Madi over de lat, om vervolgens tot drie keer toe reddend op te treden. Hoogeveen mocht de handen dichtknijpen, maar pakte in de blessuretijd bijna nog de winst. Emil Bijlsma kreeg een vrije kopkans, maar gaf de bal te weinig richting mee om doelman Van Santen in de problemen te brengen.

Door het gelijkspel kroop HBS op de ranglijst weer over Hoogeveen heen en kwamen ook RKAVV en SJC weer dichterbij. Laatstgenoemde ploegen hebben twee punten minder dan Hoogeveen, terwijl de koploper uit Den Haag een punt meer heeft.

Donderdag beker

Donderdagavond speelt Hoogeveen om 20.00 uur thuis voor de beker tegen competitiegenoot Be Quick 1887. Dit duel is ook live te volgen via Hoogeveen TV.