Hoogeveen vol zorgen naar eerste nacompetitieduel

HBS

Hoogeveen 1 (zon)

Tjeerd Westdijk
Martijn le Conge
Ian Baggerman
Tjeerd Westdijk
Thomas van Waesberge (penalty)

Hoofdklasse A

6 juni 2022 14:00

M. Krop

Sportpark Craeyenhout
Daal en Bergselaan 1 B
2565AB
'S-GRAVENHAGE
tel. 070-3681960

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, Samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Remco van Oosterom - RVO Foto

DEN HAAG – Hoogeveen gaat met een slecht gevoel de nacompetitie in. De gehavende ploeg van trainer Nico Haak verspeelde op de laatste speeldag door een 3-0 nederlaag bij HBS de tweede plaats in de Hoofdklasse en eindigde hierdoor als derde. Donderdagavond wacht derdedivisionist Hoogland in de 1e ronde van de nacompetitie.

"Het was een dramatische wedstrijd en we hebben de club slecht verkocht vandaag", liet Nico Haak na afloop voor de microfoon van Hoogeveen TV weten. "We hebben niet op doel geschoten, geen emotie en strijdlust getoond en ik heb alleen maar slechte ballen gezien. Als dit een voorbode op de nacompetitie is, dan houd ik mijn hart vast."

Het besef zal er de komende dagen dan ook moeten komen dat promotie naar de Derde divisie nog altijd mogelijk is. "Wij willen als club heel graag promoveren en de spelers hebben aangegeven dat ook te willen. Daar hoort alleen wel een bepaald gedrag bij en als je dat niet kunt opbrengen dan is mijn verwachting dat we volgend jaar gewoon weer Hoofdklasse spelen. Als de spelers hun gedrag en motivatie nog kunnen aanpassen, dan heb ik er alle geloof in dat ze het kunnen. Dan moet de ambitie wel anders worden neergelegd dan wat ze vandaag hebben laten zien."

Kjelt Engbers

Daarbij zal Hoogeveen het de hele nacompetitie moeten doen zonder Kjelt Engbers. Hij maakt volgend seizoen de overstap naar de derdedivisionist Staphorst, maar de manier waarop deze overstap binnen kwam bij zijn huidige ploeg heeft gezorgd voor een vertrouwensbreuk onder de spelers. "Ik heb alle respect voor de overstap die Kjelt wil maken, maar de manier waarop het nieuws ons bereikte verdient niet de schoonheidsprijs. Dat heeft voor wrevel bij de spelers gezorgd. In overleg met de spelers, staf en technische commissie hebben we besloten Kjelt niet meer in te zetten tijdens de nacompetitie"

Hoogeveen begon tegen HBS met de pas 17-jarige Samuel Zilverberg in de basis. Op de bank zat in de persoon van Stefan Pattipeilohy slechts één fitte speler. Levon van Dijk werd gespaard, terwijl Jim Veltmaat nog ontbrak vanwege een hersenschudding die hij vorige week opliep in het duel met Purmersteijn. Ayoub Ben Ali Ahlaq brak in datzelfde duel zijn. Enkel.

Van de Beld

Jorn Jan van de Beld mocht als doelman in de basis starten en deed dat uitstekend. De gaolie voorkwam een aantal keren een achterstand, maar moest vlak voor rust toch toekijken hoe Martijn le Conge de score opende voor de thuisploeg. Dat gebeurde nadat Hoogeveen zelf via Menno Heerkes en Joost Screever voor het eerste Hoogeveense gevaar hadden gezorgd.

In de tweede helft besliste Tjeerd Westdijk al snel de wedstrijd. Hoogeveen was niet bij machte om nog iets terug te doen en moest toezien hoe Thomas van Waesberge in de slotminuut op fraaie wijze de eindstand op 3-0 bracht.

Donderdag Hoogland

Donderdagavond speelt Hoogeveen voor de nacompetitie om 20.00 uur thuis tegen Hoogland, dat twee seizoenen geleden nog samen met Hoogeveen in de Hoofdklasse speelde. Zondag volgt de return in Amersfoort. Beide duels zijn ook live te volgen via Hoogeveen TV.