Hoogeveen zaterdag geeft overwinning weg in blessuretijd

SC Lutten 1

Hoogeveen 1

Boudewijn van der Graaf
Jan van den Berg
Niels Lammers
Frank Altena
Thijs Bruggink

21 mei 2022 14:30

E.R. Aukema

Sportpark De Kei
Knappersveldweg 1 B
7776PA
SLAGHAREN

Opstelling Hoogeveen 1

LUTTEN – Geen vuiltje leek eraan de lucht voor Hoogeveen zaterdag in de uitwedstrijd tegen Lutten. Bij de rust leidde men met 1-3 en in de tweede helft gebeurde er nauwelijks iets. Tot de blessuretijd aanbrak en de thuisploeg uit het niets nog twee keer wist te scoren.

“Deze wedstrijd vat het hele seizoen samen”, waren de woorden van Jan ten Cate na afloop voor de camera van Hoogeveen TV. Hij sloeg daarmee de spijker op z’n kop. De blauwwitten zijn nog steeds volop in de race voor een plek in de nacompetitie, maar dat mag op zich al een wonder worden genoemd. Het is allemaal heel wisselvallig en er worden de laatste weken veel punten gemorst. De slotfase van zaterdag sloeg echter alles.

Spelhervattingen

De afgelopen week was er getraind op spelhervattingen en dat wierp z’n vruchten af in de eerste helft. Na een kwartier schoot Jan ten Cate de 0-1 binnen uit een vrijetrap. Daarbij geholpen door gelegenheidsdoelman Sander Scholten, die normaal veldspeler is in het tweede elftal. Lutten heeft dan ook een keepersprobleem en kan niet wachten op de komst van Edwin Santing. De reservedoelman van Hoogeveen maakt komende zomer de overstap naar de Luttenaren, die sowieso zwaar gehavend waren.

Twee keer Kreeft

Hoogeveen miste overigens ook een groot aantal spelers en startte met jongeling Samuel Zilverberg en Kevin Kerssies in de basis. Zij zagen na een half uur dat Andy Kreeft een vrijetrap van Marcel Linthorst panklaar op het hoofd kreeg en de doelman het nakijken gaf. Diezelfde Kreeft herhaalde dat vlak voor rust nogmaals. Ditmaal na een corner van Linthorst. Vlak daarvoor had Boudewijn van der Graaf overigens, ook uit een corner, de aansluitingstreffer op het bord gebracht.

Blessuretijd

In de tweede helft gebeurde er nauwelijks iets. Beide ploegen leken het wel te geloven en wisselden er ook lustig op los. Dat betekende wel dat scheidsrechter Evert Aukema behoorlijk wat blessuretijd bij kon trekken. Het zou de ondergang van Hoogeveen betekenen. Nadat Frank Altena in de 91e minuut de aansluitingstreffer scoorde, begon Lutten er zowaar weer in te geloven. Hoogeveen begon te wankelen en verzuimde zelf de genadeklap uit te delen. In de slotseconden gebeurde wat niemand meer had voorzien. Thijs Bruggink draaide weg bij Zilverberg en gaf doelman Slot het nakijken.

In eigen hand

Met nog twee wedstrijd te gaan heeft Hoogeveen nog steeds alles in eigen hand. Het moet Klazienaveen voorblijven, dat op gelijke hoogte staat maar een veel minder doelsaldo heeft. Het geloof in een goede afloop is op dit moment echter ver te zoeken bij Hoogeveen dat de komende wedstrijden nog Hollandscheveld en ZZVV treft.