Hoogeveen houdt derdedivisionist Staphorst op gelijkspel

Staphorst 1

Hoogeveen 1 (zon)

3 augustus 2021 20:00

Stan Endeman

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag + samenvatting: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

Na de overtuigende overwinning afgelopen zaterdag tijdens het eerste oefenduel tegen DETO, maakte Hoogeveen dinsdagavond opnieuw een goede indruk. De zondaghoofdklasser speelde knap met 1-1 gelijk tegen het in de Derde divisie uitkomende Staphorst. Niet onverdiend, want Hoogeveen had de beste mogelijkheden.

De wedstrijd begon met een vervelend moment. Doelman Jorn Jan van de Beld kwam ongelukkig in aanraking met aanvaller Yannick Kaluzi. Uiteindelijk moest hij per brancard van het veld en met de ambulance naar het ziekenhuis in Zwolle, met naar het zich liet aanzien een zware hersenschudding.
De spoeling was vanwege de vakantie sowieso nog steeds dun. Nico Haak had de beschikking over 13 selectiespelers en zodoende werd er wederom een beroep gedaan op ‘gastspeler’ Jelmer Wierenga van Hoogeveen zaterdag en twee jeugdspelers. Jonathan Manzo was wel van de partij. De 22-jarige Congolese aanvaller is afkomstig van het Zuid-Afrikaanse HVV Hollandia en nu woonachtig in Hardenberg.

Openingstreffer

Het was ook Manzo die aan de basis stond van de openingstreffer van Hoogeveen. De aanwinst werd in het strafschopgebied onreglementair gestuit door Matthijs Verheul, waarna Kjelt Engbers niet faalde vanaf de strafschopstip. Het was het startsein van een zeer aardige beginfase van Hoogeveen, waarin het ook regelmatig dreigend was. Staphorst zette daar bijzonder weinig tegenover, al zag het vlak voor rust de gelijkmaker van Sander de Grote worden afgekeurd.
In de tweede helft gebeurde er nauwelijks iets, maar kwam de thuisploeg toch nog langszij. Een voorzet van Stan Haanstra kon niet goed worden weggewerkt, waarna de bal voor de voeten van de scorende Sander de Grote belandde. De eindstand werd daarmee bepaald op 1-1.

‘Panenka’

Na afloop werden er nog strafschoppen genomen. Jelmer Wierenga stal hierbij de show, door met een geweldige ‘Panenka strafschop’ de doelman het nakijken te geven. Hij kon echter niet voorkomen dat Staphorst de strafschoppenserie uiteindelijk won.
Dinsdagavond speelde Hoogeveen om 19.30 uur thuis de oefenwedstrijd tegen Noordscheschut. Deze wedstrijd is ook live te volgen via Hoogeveen TV. Daarnaast is publiek ook welkom. Dat geldt ook voor het Offerein Voetbaltoernooi dat zaterdag 14 augustus begint.