Hoogeveen strikt Ziyech als trainer jeugdteam

12 juni 2020 16:30

Gerjo Stegeman

HOOGEVEEN – De kop doet vermoeden dat vv Hoogeveen voor een enorme stunt heeft gezorgd. De nieuwe trainer betreft echter niet Hakim Ziyech, die deze zomer de overstap maakt van Ajax naar Chelsea, maar zijn acht jaar oudere broer Hicham. Toch mag het opvallend worden genoemd dat laatstgenoemde zijn trainersloopbaan in Hoogeveen wil starten. Samen met Twan Reinders gaat hij de JO15-1 van de hoofdklasser trainen.

Na een voetballoopbaan die hem leidde langs vele clubs in het amateurvoetbal, start hij na de zomer met zijn trainersloopbaan. “Ik wil me graag als trainer verder ontwikkelen en zie Hoogeveen als een prachtige kans om dat te doen. Via een collega ben ik in contact gekomen met de club en hoorde ik dat ze nog een trainer zochten voor de JO15-1. Van hem hoorde ik goede verhalen over de club. Ze hebben onlangs een lokale certificering van de KNVB ontvangen en de plannen zien er prima uit. Daarnaast is de accommodatie prachtig.”
De afstand tussen zijn woonplaats Kampen en Hoogeveen is geen probleem. “Reizen heb ik mijn hele voetballoopbaan al gedaan. Ik ben wat dat betreft het hele land al door geweest. Voor mij is het belangrijkste dat ik bezig kan zijn met het voetballen, gewaardeerd wordt en dat mensen vertrouwen in mij hebben. Dat gevoel heb ik bij Hoogeveen.”

Nergens spijt van

Ziyech vindt het nog lastig om aan te geven wat voor type trainer hij is. “Zelf had ik nooit zo’n goede band met trainers”, merkt hij glimlachend op. “Ik heb veel trainers gehad. Sommigen hebben mij wat geleerd en anderen weer niet. In de leeftijdscategorie die ik ga trainen is het vooral belangrijk om ze op een goede manier aanvallend voetbal aan te leren en vooral plezier te hebben. Door mijn eigen ervaringen kan ik mij denk ik wel goed in de jongens verplaatsen en ze ook wijzen op hun eigen verantwoordelijkheden. Ondanks dat ik nergens spijt van heb, want dat moet je nooit hebben, zijn er natuurlijk wel dingen die ik anders had kunnen doen. Het is dan ook belangrijk dat je dat van jezelf kunt zien.”
De nieuwe trainer van Hoogeveen JO15-1 geniet van de aandacht. “Natuurlijk is het leuk om de broer van Hakim te zijn en ben ik ook enorm trots. Als je hier de poort ook binnenkomt hoor je geroezemoes al en je achternaam. Dat vind ik alleen maar leuk. Ik blijf echter vooral mezelf. Ik was ook Ziyech voordat Hakim in de spotlights kwam te staan.”

Feyenoord

Ondanks de successen van zijn broertje bij Ajax is Hicham van oorsprong geen fan van de Amsterdammers. “Ik ben zeker geen Ajacied. Afgelopen jaren heb ik natuurlijk wel ontzettend genoten van het spel en wat de club presteerde. Mijn hart ligt echter bij Feyenoord en daar schaam ik mij ook niet voor.”
Ziyech gaat bij de JO15-1 van Hoogeveen een duo vormen met Twan Reinders. Een Hoogevener in hart en nieren. “Het is mooi om met Hicham een duo te vormen”, aldus Reinders. “Ik denk ook dat we elkaar goed kunnen aanvullen. Hij wil zijn trainersloopbaan opstarten, terwijl ik op dit moment nog geen ambities heb om mij op dat vlak verder te ontwikkelen. Ik heb daar op dit moment ook niet de tijd voor en vind het vooral mooi om de jeugd training te geven.”

Bron: www.vvhoogeveen.nl

Lees meer over: