Hoogeveen zaterdag maakt zich op voor avontuur in 2e klasse

23 augustus 2023 16:15

Gerjo Stegeman

Hoogeveen zaterdag staat aan de vooravond van een nieuw avontuur in de 2e klasse. De ploeg van trainer Herman Schonewille is inmiddels anderhalve week in voorbereiding en maakt zich op voor een prachtige bekercompetitie waarin het Stadskanaal, ZZVV en HZVV treft. Dinsdagavond werd het eerste oefenduel gespeeld. Men was meteen goed op schot, want derdeklasser Sleen werd met 9-1 verslagen.

Het droomseizoen van de club kreeg 17 juni een prachtige apotheose met de promotie van Hoogeveen zaterdag naar de 2e klasse.  “Ik ging daarna meteen op vakantie en heb de beelden van Hoogeveen TV nog vaak teruggekeken. Het was een heerlijk gevoel. De ontlading na de enige treffer van Jesse de Haas in de slotminuut ga ik nooit meer vergeten”, kijkt Schonewille terug.

Plafond bereikt

Door de invoering van het weekendvoetbal heeft de zaterdagtak van Hoogeveen haar plafond bereikt. Doordat het weekendvoetbal start bij de eerste klasse, mag men niet hogerop omdat dan de kans zou bestaan dat de zondag- en zaterdagtak bij elkaar in de competitie zouden kunnen komen. Toch maakt het er de uitdaging volgens Schonewille niet minder om. “Het is een feit dat dit het hoogst haalbare is. Dat wil echter niet zeggen dat we niet willen presteren. De jongens en wij als staf willen gewoon zo hoog mogelijk eindigen. Eerst moeten we maar eens zien of we er in kunnen blijven, ook omdat er weer sprake is van een versterkte degradatieregeling. Als dat lukt hebben we het fantastisch gedaan.”

Binnen de selectie zijn er een aantal wijzigingen. Zo kwamen Sven Evenhuis en Dennis van Wijk over van SV Pesse. Vanuit de zondagselectie kwamen spits Jamai Kriekjes, Nelson Ohalem en Adam Hourmat Ali. “Met Stef Lamberink hebt ik een lijntje voor het geval er nog één of twee spelers afvallen bij de zondag. Dat is echter ook afhankelijk van het aantal blessures en de ontwikkeling van de betreffende spelers.”

Voordeel van de promotie is dat men in de beker ook sterke tegenstanders treft. “Voorgaande jaren was het toch altijd lastig, omdat je tegen ploegen uit de 4e en 5e klasse speelde. Je wist dan niet echt waar je stond. We beginnen nu met oefenwedstrijden tegen ploegen van dat niveau, waarna er dus vervolgens sterke tegenstanders in de beker volgen met Stadskanaal, ZZVV en HZVV. Een ideale opbouw van de voorbereiding.

Bekerduel tegen HZVV

Bijzonder is ook het bekerduel met HZVV. Veel voetballiefhebbers keken met de invoering van het weekendvoetbal uit naar de eerste confrontatie in competitieverband tussen HZVV en Hoogeveen zondag. Die kwam er door de degradatie van HZVV en de promotie van Hoogeveen niet. De bijzondere situatie doet zich nu voor dat de zaterdagtak van Hoogeveen dichterbij HZVV zit qua niveau dan de zondag. Het verschil is immers maar één klasse. “Ik weet niet of dat positief voor ons is, want ze zullen er bij HZVV op gebrand zijn om ons ontzettend in de pan te hakken. Ik merk echter wel dat die wedstrijd enorm leeft in onze groep, dus ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen. Ik hoef ze in ieder geval niet te motiveren.”

Doelpuntrijke start

Dinsdagavond speelde Hoogeveen zaterdag de eerste oefenwedstrijd. Tegen derdeklasser Sleen was men meteen goed op dreef. Na een 3-1 ruststand werd er uiteindelijk met 9-1 gewonnen. De Hoogeveens treffers kwamen op naam van: Jamai Kriekjes (2x), Evan Kowalski, Jesse de Haas, Stefan Pattipeilohy, Kevin Kerssies, Zyfion Djababoe en Sven Evenhuis. Kowalski is afkomstig uit de Verenigde Staten en was gastspeler. Hij wilde volgens Herman Schonewille graag eens ervaren hoe het is om in Nederland te spelen.

Bron: www.vvhoogeveen.nl

Lees meer over: