Tom Leerdam maakt reuzensprong met stap naar Hoogeveen

29 juli 2023 17:00

Gerjo Stegeman

Tom Leerdam maakt deze zomer de overstap van de derde klasse naar de Derde Divisie. De 23-jarige middenvelder werd afgelopen seizoen kampioen met ZZVV en speelde zich in de kijker van Hoogeveen. Daar krijgt hij nu de kans om zich op een hoger niveau te bewijzen.

“Je kunt gerust stellen dat het een enorme stap is. Het maakt de uitdaging voor mij alleen maar groter en zeker ook leuker”, kijkt Leerdam vooruit. “Op het moment dat ik besloot de stap te maken was nog niet bekend of Hoogeveen kampioen zou worden. Natuurlijk zat dat wel in mijn achterhoofd, maar ik hield ik er geen rekening. Het is alleen maar mooi dat het wel is gebeurd. Ik kan straks wel zeggen dat ik in de Derde Divisie heb gespeeld.”

Geen eenvoudige keuze

Het was niet eenvoudig om de keuze te maken om ZZVV te verlaten. “Ik speelde daar in een echt vriendenteam. Ik had als doel gesteld om met een kampioenschap afscheid te nemen en dat is gelukt. Om het achter mij te laten is best wel lastig, omdat het een echte familieclub is.”

Veel steun heeft hij ook gehad aan Wouter Marinus. De oud-prof van o.a. PEC Zwolle en FC Emmen, die vorig seizoen ook neerstreek bij ZZVV. “Hij heeft mij dan wel niet het laatste duwtje gegeven, maar wel geholpen bij het maken van de juiste keuze. Gezien mijn leeftijd was het volgens hem ook goed om nu deze stap te maken. Voordat ik met Stef Lamberink (de nieuwe trainer van Hoogeveen, red.) heb gesproken, ben ik ook nog even bij hem thuis geweest. Toen het rond was hebben we er eentje op gedronken.”

Nieuwe omgeving niet onbekend

Wat ook meespeelde was dat zijn nieuwe omgeving niet helemaal onbekend is. “In de jeugd heb ik hier ook al eens een gesprek gehad en toen besloten de stap niet te maken. Ik kwam hier echter al wel vaak en ben dus geen onbekende. Veel van mijn vrienden voetballen bij de zaterdag en op zondag ben ik ook al regelmatig wezen kijken. Bij het kampioenschap was ik er ook bij en dat was natuurlijk een fantastische ervaring.”

In plaats van wedstrijden tegen BSVV en Fit Boys volgen nu wedstrijden tegen grootmachten als IJsselmeervogels en DOVO. “Dat is natuurlijk fantastisch. Ik heb mij er al enigszins in verdiept en gekeken hoe het er daar uitziet. Het lijkt mij een geweldige ervaring. Natuurlijk wil ik slagen bij Hoogeveen, maar alleen om dat al mee te maken lijkt mij geweldig. Ik sta er dan ook nuchter in. Ik ga er gewoon hard voor werken om zoveel mogelijk speelminuten te maken en dan gaan we zien hoever ik kan komen.”

Tom_Leerdam_VV_Hoogeveen_Groot.JPG
Bron: www.vvhoogeveen.nl