Hoogeveen wint enerverende derby tegen Alcides

Hoogeveen 1 (zon)

Alcides

Hoofdklasse A

8 september 2019 14:00

J.I.R. (Jules) Nelissen

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

HOOGEVEEN – Hoogeveen heeft de eerste driepunter binnen. In een enerverende derby tegen Alcides maakte de ploeg van trainer Nico Haak in het begin van de tweede helft het verschil. De blauwwitten speelden in die fase bij vlagen oogstrelend voetbal en bekroonden dat met twee treffers.
Nico Haak had, deels noodgedwongen, het nodige gewijzigd. Zo begonnen Boris Rasevic en Giorney Rojer in de basis en begon Saber Hendriks op de bank.

Het eerste gevaar in de wedstrijd kwam van de kant van Alcides uit twee corners, waar Hoogeveen het lastig mee had. Daarna kwam Hoogeveen beter in de wedstrijd en was met name Björn Zwikker dichtbij de openingstreffer. Toch haalde Hoogeveen niet het niveau dat men in de voorbereiding liet zien. Op cruciale momenten leed men balverlies, waardoor Alcides regelmatig gevaarlijk kon worden in de omschakeling. Tot geluk van de thuisploeg schoten de Meppelers niet met scherp.
‘Het is iets waar we de laatste weken vaker op hameren’, erkende ook Tom Heerkes na afloop. ‘Toch blijven we dezelfde fouten maken. We zetten daarmee de tegenstander in hun kracht. Ik heb er echter vertrouwen in dat we dit er de komende periode wel uit krijgen.’

HOOGEVEEN BEGINT UITSTEKEND AAN TWEEDE HELFT

Met Hendriks in de ploeg voor Rasevic startte Hoogeveen uitstekend aan de tweede helft. De ploeg van Nico Haak combineerde er lustig op los en speelde Alcides even zoek. Dat leidde al snel tot de openingstreffer. Met een prachtige steekbal bediende Björn Zwikker de scorende Tom Heerkes.
Alcides was van slag en mocht van geluk spreken dat doelman Danny Bos in bloedvorm verkeerde. De goalie voorkwam vlak na de eerste treffer dat Jearl Margaritha de score verdubbelde. Aan de andere kant had het ook zo maar 1-1 kunnen staan toen Frank Fokke een vrije kopkans kreeg. De aanvaller kopte de bal echter recht in de handen van doelman Kevin Borgman.
Na bijna een uur was het opnieuw Bos die een grotere voorsprong van Hoogeveen voorkwam. Ditmaal maakte de goalie een inzet van Björn Zwikker onschadelijk. Een tweede treffer kon echter niet uitblijven en die viel dan ook. Een prachtig opgezette aanval belandde via Giorney Rojer voor de voeten van Saber Hendriks, die dus toch weer zijn doelpuntje meepikte en een goede invalbeurt bekroonde.

SPANNENDE SLOTFASE

In het laatste kwartier kwam Hoogeveen toch weer onder druk te staan en oogde het achterin soms onzeker. Dat had ook te maken met het maken van foute beslissingen op cruciale momenten. Doelman Kevin Borgman groeide in die fase uit tot uitblinker en voorkwam lange tijd de aansluitingstreffer van de Meppelers. Die viel vijf minuten voor tijd wel toen Yannick Kaluzi in buitenspelpositie scoorde. Het ontging de grensrechter die dacht dat de bal via een Hoogevener in de voeten belandde van Kaluzi.
Wat volgde waren een aantal spannende slotminuten, waarin Alcides alles op alles zette om de gelijkmaker te forceren. Die viel uiteindelijk niet mede door opnieuw goed optreden van Borgman. De doelman was deze zomer onderdeel van een ware ‘soap’. Broer Nick vertrok na de overschrijvingstermijn naar Duitsland, waardoor zijn broertje de enig overgebleven keeper was bij Hoogeveen. ‘Ik heb het zover het kon langs mij heen laten gaan en mij er niet mee bemoeid. Ik heb in de voorbereiding ook gewoon mijn ding gedaan. Ondanks alle verhalen heeft het bij mij ook niet voor extra druk gezorgd. Binnen de club en door de trainers is er ook meteen vertrouwen uitgesproken’, blikte de uitblinker terug.
Met Serkan Akbas is er inmiddels een tweede doelman aangetrokken. ‘Daar ben ik blij mee. Concurrentie is alleen maar goed en daar ga ik zelf ook harder van trainen. Wat dat betreft is de samenwerking met HZVV ook prettig. Patrick Sulmann traint de doelmannen nu samen en dat zorgt voor een hoog niveau tijdens de trainingen, waardoor we er allemaal beter van worden.’