Hoogeveen haakt af in titelstrijd na nederlaag tegen Alphense Boys

Jessie Vink
Bas van Zoest
Cem Sahin
Lilinho Martins Da Silva (kopbal)

Hoofdklasse A

1 maart 2020 14:00

Opstelling

HOOGEVEEN – Aan een kampioenschap hoeven ze bij Hoogeveen niet meer te denken. De ploeg van trainer Nico Haak verloor zondag met 1-3 van Alphense Boys. Na de winterstop pakte men slechts vijf punten uit zes wedstrijden. ‘Voor de winterstop leefden we misschien wel boven onze stand, maar nu onder onze stand’, waren de realistische woorden van trainer Nico Haak na afloop.

‘Met name de eerste helft was zeer teleurstellend’, keek Tom Heerkes na afloop terug op het duel met Alphense Boys. ‘De linies lagen veel te ver uit elkaar, waardoor het leek alsof we er niets aan deden. Dat laatste was zeker niet het geval. We maakten ontzettend veel meters, maar dat was vaak onnodig doordat we niet goed stonden.’

OPENINGSTREFFER

Hoogeveen kwam dan ook niet in de wedstrijd en moest toezien hoe Alphense Boys halverwege de eerste helft op voorsprong kwam via Arjan Ouwendijk. Daarvoor verzuimde Kees Tol al eerder een overtalsituatie van de Alphenaren uit te buiten.
Na de openingstreffer viel er in de eerste helft nauwelijks te beleven, al waaide een corner van Hoogeveen vlak voor rust bijna in het doel.

ARBITRAGE NIET MEE

In de tweede helft had Hoogeveen de arbitrage vervolgens niet mee. Na twee minuten belandde een corner over de achterlijn. Het was te zien op de beelden van Hoogeveen TV, maar ontging het arbitrale trio. Kasper Michel kon hierdoor uiteindelijk profiteren.
Acht minuten later keerde de spanning echter terug toen Twan Berends uit een corner de aansluitingstreffer scoorde. Hoogeveen toonde vervolgens wilskracht. Het ging op jacht naar de gelijkmaker en gaf daardoor ook veel ruimte weg. De gasten kregen hierdoor kansen op een grotere voorsprong, maar slaagden daar niet in. Aan de andere kant was Thomas Reinders het dichtst bij de gelijkmaker. Zijn inzet belandde echter op de lat. De ingevallen Andy Kreeft kreeg vijf minuten voor tijd een bijna niet te missen kans.
In de slotfase kreeg invaller Lilinho Martins Da Silva namens de gasten kans op kans. Driemaal ontsnapte Hoogeveen. De vierde poging was wel taak, al zat daar wel een buitenspelluchtje aan.

HARTSTIKKE FIT

De derde nederlaag na de winterstop was daarmee een feit. Trainer Nico Haak kijkt voorlopig dan ook niet meer naar de ranglijst. ‘We zijn allemaal nog hartstikke fit, maar we maken teveel slechte keuzes en spelen te frivool. Dat heeft denk ik toch nog wel met ervaring te maken. We zijn nog altijd goed op weg en hebben wellicht het hele seizoen boven onze stand gespeeld, maar nu spelen we weer onze onder stand. Hopelijk kunnen we de komende periode weer een goede balans daarin vinden.’

Man van de wedstrijd: Levon van Dijk