Hardleers Hoogeveen hard onderuit tegen Be Quick 1887

26 januari 2020 14:00

Miquel Tjong A Hung

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

HOOGEVEEN - Hoogeveen kent een dramatische herstart na de winterstop. Na de 3-0 nederlaag vorige week bij Hollandia ging men zondag met 0-4 hard onderuit tegen Be Quick 1887. ‘Elke nederlaag doet pijn of het nu met 1-0 of 4-0 is. Wat echter veel meer pijn doet is dat we elke week dezelfde dingen fout zien gaan, die we uitgebreid hebben besproken. Op dit moment is het elftal dan ook wat hardleers en krijg je twee keer een tik op je neus’, was de conclusie van trainer Nico Haak na afloop.

Haak startte opnieuw met een op veel plekken gewijzigde basiself. ‘We hebben op dit moment een probleem. We hadden voor de winter een mooie geoliede machine en die is wat in elkaar gevallen. Jearl Margaritha is vertrokken en we hebben een aantal blessures. Je moet het dan anders neerzetten en we dachten voor aanvang een goed plan te hebben. Achteraf heeft dat niet goed uitgepakt en daar zullen we de komende week weer goed over na moeten denken.’
Een van de opvallende keuzes was dat Saber Hendriks niet als diepste spits stond opgesteld. ‘Saber heeft op dit moment geen diepgang. Uiteindelijk heb je toch iemand nodig die achter de laatste linie kan komen. We dachten dat Saber vanaf de linkerkant met zijn karakteristieke dribbels voor gevaar kon zorgen en dat leek in de beginfase ook te lukken.’

ERGERNIS

In diezelfde beginfase lag het na zes minuten ook al helemaal open achterin. Wilko van der Kooi krijg al ruimte en tijd om uithalen en schoot de bal of fraaie wijze achter Borgman. Dit tot ergernis van Nico Haak. ‘Bij de analyse van de wedstrijd tegen Hollandia viel ons al op dat onze verdedigers in de eindfase totaal niet de bal blokken of hun been voor de bal zetten of het duel aangaan. Dan is het frustrerend dat bij deze treffer exact hetzelfde gebeurt als een week eerder.’
Na deze vroege tegentreffer was Tom Heerkes al snel dichtbij de gelijkmaker. Doelman Smit kon echter ternauwernood een treffer voorkomen. Daarna was het Be Quick dat weer aandrong en na een kwartier een fout opnieuw genadeloos afstrafte. Levon van Dijk schatte een hoge bal totaal verkeerd in en kopte de bal te zacht terug op de uitkomende Kevin Borgman, waarna Geertjan Liewes het cadeautje gretig uitpakte.

WEDSTRIJD OP SLOT

Diezelfde Van Dijk leek vlak daarna zijn fout meteen goed te maken, maar zag zijn kopbal op de lat belandden. Het was meteen de laatste grote kans voor Hoogeveen dat Be Quick de wedstrijd vlak na rust definitief op slot zag gooien. Geertjan Liewes zette Levon van Dijk op zij en scoorde zijn tweede van de middag. Daar bleef het niet bij, want twintig minuten voor tijd vergrootte Yoran Cats met een schijnbaar houdbaar schot de pijn bij Hoogeveen.