Moeizame zege Hoogeveen tegen HBS

10 november 2019 14:00

Miquel Tjong A Hung

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

HOOGEVEEN - Hoogeveen beleefde tegen HBS een lastige middag. De ploeg van trainer Nico Haak leidde bij de rust met 1-0, maar kwam in de tweede helft een aantal keren goed weg. Björn Zwikker besliste uiteindelijk de wedstrijd in Hoogeveens voordeel en bepaalde de eindstand op 2-0. Doordat Hollandia won van SJC heeft Hoogeveen nu een wonder nodig om de eerste periodetitel te winnen.

De ploeg uit Hoorn heeft een gelijk puntenaantal, maar heeft nog een wedstrijd tegoed. Volgende week moet men deze wedstrijd inhalen uit bij MSC in Meppel. De Meppelers moeten dan met drie doelpunten verschil winnen om voor een Hoogeveens feestje te zorgen. Een haast onmogelijke opgave gezien de positie waarin MSC zich op dit moment bevindt.
Voor Hoogeveen is de zege tegen het roemruchte HBS dan ook vooral belangrijk om bij te blijven. Eenvoudig ging dat niet tegen de uit de Derde Divisie gedegradeerde Hagenezen. De ploeg hield de linies goed bij elkaar en maakte het, net zoals een week eerder RKAVV deed, Hoogeveen bijzonder moeilijk. Toch had Hoogeveen in de beginfase wel meer balbezit en kwam de openingstreffer van Thomas Reinders na meer dan twintig minuten niet helemaal uit de lucht vallen. Reinders caramboleerde de bal via de binnenkant van de paal in het doel. Vlak daarna was Menno Heerkes dichtbij een tweede treffer maar zijn inzet belandde via de vingertoppen van doelman Haneveld op de lat.

VERANDERING IN TWEEDE HELFT

Daarna was het wel gedaan met het gevaar van Hoogeveen-zijde en ook HBS creëerde nauwelijks iets. Dat veranderde in de tweede helft. HBS kwam goed uit de kleedkamer en was met name via Can Memisoglu en Rensy Barradas dreigend. Zo verslikte doelman Borgman zich bijna in een inzet van Barradas, maar herstelde hij zijn fout net op tijd. De beste kansen moesten echter nog komen. Zo kwam Hoogeveen goed weg na een vermeende overtreding van Giorney Rojer in het strafschopgebied. Scheidsrechter Tjong a Hung zag er tot geluk van de thuisploeg geen strafschop in. Vlak daarna kreeg Barradas vrije doorgang, schoot hij de bal langs Borgman maar ook naast het doel.

MET DE SCHRIK VRIJ

Hoogeveen kwam met de schrik vrij en besliste een kwartier voor tijd vervolgens de wedstrijd. Invaller Jord Anbergen, die eerder nog een grote kans miste, behield en overzicht en bediende de scorende Björn Zwikker. Hier bleef het uiteindelijk ook bij.
Hoogeveen deed hierdoor opnieuw goed zaken bovenin de ranglijst en kan zich opmaken voor de bekerwedstrijd van aanstaande zaterdag in en tegen Elim.

Man van de wedstrijd: Menno Heerkes