Hoogeveen boekt overtuigende zege tegen koploper

Hoogeveen 1 (zon)

JOS Watergraafsmeer (zon)

Hoofdklasse A

13 oktober 2019 14:00

Reinoud Weiland

Opstelling

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

HOOGEVEEN – Hoogeveen heeft zich weer gemeld in de top van de ranglijst in de Hoofdklasse A. De ploeg van trainer Nico Haak speelde thuis tegen JOS Watergraafsmeer de beste wedstrijd tot nu toe en won overtuigend met 3-0. Voor de tegenstander uit Amsterdam betekende het de eerste competitienederlaag.

Het duel tussen Hoogeveen en JOS betekende ook het duel tussen de jonkies van Hoogeveen en de routiniers van JOS. De Amsterdamse volksclub promoveerde vorige seizoen naar de Hoofdklasse en heeft met Jorik Hoilewand, Kevin Huijsman, Richmond Bossman, Tony Tol, Raymond Fafiani en Hanne Hagary een aantal dertigers met de nodige ervaring in het amateurvoetbal en het profvoetbal in de gelederen.

WIJZIGINGEN BINNEN ELFTAL

Hoogeveen-trainer Nico Haak had wat wijzigingen aangebracht binnen zijn elftal. Zo startte Boris Rasevic als diepste spits en Thomas Reinders als linksback. Reinders deed dat overigens uitstekend. Daarnaast mist Haak nog steeds een half dozijn spelers vanwege blessures. Door de brede selectie kan hij dat moeiteloos opvangen.
Dat bleek ook zondag tegen JOS. Beide ploegen lieten zien te willen voetballen, maar waren in eerste instantie ook voorzichtig. Halverwege de eerste helft brak Hoogeveen de ban. Met een prachtige aanval kreeg men de handen op elkaar. Jearl Margaritha trok de bal voor, waarna de defensie van JOS op het verkeerde been werd gezet door een overstapje van Björn Zwikker en de vrijstaande Kjelt Engbers kon scoren.
Hoogeveen kreeg vervolgens vleugels en vier minuten later lag ook de tweede treffer in het net. Menno Heerkes stuurde Jearl Margaritha weg die met een fraai boogballetje doelman Colby Harmon het nakijken gaf.

AMSTERDAMMERS MACHTELOOS

De Amsterdammers bleven vervolgens voetballen, maren waren voorin vrij machteloos. Het gemis van de geblesseerde topschutter Malcom Esajas was dan ook groot.
In de tweede helft bleef Hoogeveen moeiteloos overeind en controleerde het de wedstrijd. Natuurlijk kreeg het meer ruimte en daar profiteerde men na een uur nogmaals optimaal van. Met een prachtige pass bediende Kjelt Engbers Tom Heerkes, die was eerder bij de bal dan de doelman en gaf Björn Zwikker de gelegenheid om op fraaie wijze te scoren. Diezelfde Zwikker had even later ook de vierde Hoogeveense treffer moeten scoren, maar verzuimde dit door in kansrijke positie over te schieten. Doordat JOS voorin machteloos was, bleef het bij 3-0. Een terechte overwinning van Hoogeveen. Een overwinning ook van het collectief. Niemand verzaakte dan ook bij de blauwwitten.

GLUNDERENDE MARGARITHA

‘Het was echt genieten in het veld’, glunderde Jearl Margaritha na afloop. ‘We hebben uitgevoerd wat ons plan was en we stonden er echt als team. We zouden vanaf het begin er volop gaan en de tegenstander geen ruimte geven. Dat lukte uitstekend. Als je dan ook nog met 3-0 wint is dat de kers op de taart.’
Björn Zwikker lijkt intussen met weer een doelpunt hard op weg topscorer te worden. ‘Dat kan wel zo zijn, maar dan moet hij eerst wel de concurrentie met mij aangaan’, besluit een lachende Margaritha.

Man van de wedstrijd: Kjelt Engbers