Hoogeveen herstelt zich met ruime zege in derby

Alcides

Hoogeveen 1 (zon)

Hoofdklasse A

2 februari 2020 14:00

L. (Luuk) Timmer

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

MEPPEL – Hoogeveen heeft zich in de derby tegen Alcides goed hersteld van de zwakke herstart na de winter. De ploeg van trainer Nico Haak liet bij vlagen weer het goede voetbal van voor de winterstop zien en won verdiend met 0-3. Het heeft dan ook weer een goede basis om de komende weken op verder te bouwen.

De wereld zag er naar negentig minuten sowieso weer helemaal anders uit, aangezien de concurrenten JOS, Hollandia en RKAVV allemaal punten lieten liggen. Bij Hoogeveen was niemand echter met de ranglijst bezig. ‘Als we zo spelen als de voorbije weken en verliezen, hoeven we ons over een kampioenschap immers niet druk te maken. Eerst maar eens goed voetballen’, was de nuchtere constatering van Thomas Reinders na afloop.

GOED VOETBAL

Dat goede voetbal liet Hoogeveen onder aanvoering van Reinders, die weer wat meer naar voren stond gepositioneerd, in de beginfase ook zien in Meppel. Met snelle aanvallen creëerde men vlak achter elkaar een aantal uitstekende mogelijkheden. Het beslissende zetje werd echter niet gegeven.
Na een kwartier luwde de storm enigszins en kwam de hard werkende thuisploeg steeds beter in de wedstrijd. Dat leidde ook tot een aantal hachelijke moment voor het doel van de uitstekend keepende Kevin Borgman. De beste mogelijkheid was voor Marnix Jager, die een corner bij de tweede paal voor het inkoppen had. Zo bleef het in een zeer vermakelijke eerste helft doelpuntloos.

SNELLE TREFFER

Daar kwam in de tweede helft snel verandering in. De meeste toeschouwers zaten nog binnen, toen Boris Rasevic zich goed vrijspeelde en met een prachtige bal Emil Bijlsma vrij voor de keeper zette. Laatstgenoemde was vervolgens kansloos op de inzet van Bijlsma. Vervolgens ging het snel en nam Hoogeveen acht minuten later verder afstand. Ditmaal stond Menno Heerkes aan de basis van een door Kjelt Engbers fraai afgeronde goal. Hoogeveen liet in deze fase dan ook weer zien waar het toe in staat is.
Men bleef daarna vrij eenvoudig op de been, al was er na een uur spelen wel een cruciaal moment. Tom Heerkes maakte hands in het strafschopgebied. De scheidsrechter gaf voordeel, omdat Frank Fokke een vrije schietkans kreeg, die echter geweldig werd gepareerd door doelman Borgman. Diezelfde doelman moest zich een kwartier voor tijd ook nog eens strekken op een inzet van Nick Kuiper.
Hoogeveen verzuimde vervolgens lange tijd verder weg te lopen, maar beloonde zich uiteindelijk vijf minuten voor tijd toch nog een keer via een treffer van Levon van Dijk.

Man van de wedstrijd: Thomas Reinders