Hoogeveen laat zege in slotfase glippen

Hoogeveen 1 (zon)

RKAVV

Zakaria Amrani
Justin van Rijswijk
Barak Huyuk
Mike ten Kroode
Jeremy van Lochem

Hoofdklasse A

3 november 2019 14:00

Youri Pieters

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Janet van der Weij

HOOGEVEEN - Hoogeveen en RKAVV maakten er een boeiend duel van. Koploper Hoogeveen leek in de slotfase alsnog te winnen, maar vlak daarna scoorden de gasten uit Leidschendam opnieuw de gelijkmaker: 2-2. Het was meteen de eindstand en een juiste afspiegeling van de krachtsverhoudingen in het veld.

Hoogeveen liep door het puntenverlies wel schade op in de strijd om de eerste periodetitel. ‘Er is nog een kans, maar die is nu wel heel klein’, concludeerde ook trainer Nico Haak na afloop. ‘Natuurlijk willen we elke prijs pakken. Na de moeizame competitiestart met twee nederlagen in de eerste drie wedstrijden hadden we eigenlijk ons zelf al afgeschreven. Een goede reeks bracht ons echter terug in de race. Vorige jaar wonnen we wel de eerste periodetitel, maar was het in de nacompetitie na twee duels alweer voorbij. Uiteindelijk gaat het dan ook om het eindresultaat.’
De Hoogeveen-trainer moest in vergelijking met de voorgaande wedstrijden door een blessure van Menno Heerkes schuiven in de opstelling. Emil Bijlsma keerde na een blessure terug in de basis, terwijl Sebastian Kleinheerenbrink verrassend genoeg in de spits mocht starten.

SPECTACULAIRE UITSLAGEN

Met RKAVV trof Hoogeveen een ploeg die de laatste weken spectaculaire uitslagen neerzette zo werd er met 7-3 gewonnen van MSC en met 8-5 van Emmen. Het is dan ook de ploeg met één van de meest scorende voorhoedes, maar ook met één van de meest gepasseerde defensies.
De beginfase was duidelijk voor Hoogeveen. Al na één minuut was Bjórn Zwikker dichtbij een treffer. De uitstekende doelman Mike ten Kroode voorkwam dat. Hoogeveen was hierna nog een aantal keren dreigend en het was dan ook niet onverdiend dat het halverwege de eerste helft op voorsprong kwam. Emil Bijlsma stuurde Jearl Margaritha weg, die zijn directe tegenstander eruit liep en doelman Ten Kroode het nakijken gaf.
Gek genoeg betekende de Hoogeveense treffer het omslagpunt in de wedstrijd. Daar waar iedereen verwachtte dat Hoogeveen verder afstand zou nemen, kwam de ploeg uit Leidschendam terug in de wedstrijd. Vlak na de openingstreffer ging Bijlsma in de fout, waarna de gasten er razendsnel uitkwamen en via Zakaria Amrani op gelijke hoogte kwamen.

WEDSTRIJD IN EVENWICHT

Vanaf dat moment was de wedstrijd in evenwicht en was er sprak van een aantrekkelijk schouwspel voor de toeschouwers. Uiteindelijk leken beide ploegen zich te verzoenen met een 1-1 gelijkspel, totdat Hoogeveen vijf minuten voor tijd toch nog toesloeg. De invallers Giorney Rojer en Lesley Osazee stonden aan de basis van een fraaie aanval die uiteindelijk in het doel werd gewerkt door Björn Zwikker. Opnieuw was de vreugde echter van korte duur, want nog geen twee minuten later scoorde RKAVV de gelijkmaker. Een corner werd verlengd door Robin Steffens waarna de bal voor de voeten van de scorende Jeremy van Lochem belandde. Zo kwam er uiteindelijk toch nog een gelijke stand op het scorebord. Een resultaat dat het beeld van de wedstrijd goed weergaf.

Man van de wedstrijd: Thomas Reinders