Vijfhuizen bezorgt Hoogeveen in blessuretijd overwinning

Heino

Hoogeveen 1 (zon)

4e Divisie A

28 augustus 2022 14:00

J. Aafouallah

Sportpark De Kampen
Stationsweg 10
8141SC
HEINO
tel. 0572-392033

Opstelling Hoogeveen 1 (zon)

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

HEINO – Hoogeveen kende een moeizame middag op tijdens de seizoensopening van de 4e divisie. Bij promovendus Heino leek men niet verder te komen dan een bloedeloze 0-0. Ver in de blessuretijd was daar echter Louis Vijfhuizen die zijn ploeg alsnog de overwinning bezorgde.

De voorbereiding was kort voor Hoogeveen. “Dat is min of meer noodgedwongen, maar ook wel bewust”, vertelde trainer Nico Haak in de voorbeschouwing van de live-uitzending van Hoogeveen TV. “Door de nacompetitie was het seizoen later afgelopen en eindigde het door het verlies tegen Hoogland ook wel met een kater. Ik geloof heel erg in het belang van frisheid i.p.v. fitheid. Ik heb de spelers dan ook vooral de tijd en ruimte gegeven om even afstand te nemen van het voetballen. Dat heeft dan als consequentie dat je iets later begint.”

Nieuwe spelers

Dat betekende ook dat er minder tijd was om de nieuwe spelers in te passen. Van de nieuwelingen startten Sil Kuurman en Sem Nijkamp tegen Heino in de basis. De promovendus uit Salland was ook nog maar net in voorbereiding. De ploeg van trainer Martijn  de Vogel eindigde vorige seizoen als tweede achter Rohda Raalte, maar promoveerde via de nacompetitie. Met een gedegen beleid heeft de dorpsclub zich de laatste jaren omhoog gewerkt in het amateurvoetbal.

Verhoudingen snel duidelijk

De verhoudingen in het veld waren al snel duidelijk. Heino trok zich massaal terug en loerde op een uitval. Een strijdwijze die lange tijd succesvol was. Hoogeveen had niet de creativiteit om hier goed mee om te gaan. Het was slordig in de passing en leed veel balverlies. Ook individuele acties mislukten. Dat was ook de verdienste van de thuisploeg dat er telkens heel kort op zat. Veel gebeurde er dan ook niet voor beide doelen. Hoogeveen was dreigender, maar de grootste kans van de eerste helft was voor de thuisploeg. Een inzet van Jesse Kruiper belandde op de paal.

Creativiteit

In de tweede helft maakte Justin Benjamins zijn opwachting. De aanvaller, overgekomen van SC Elim, zorgde voor wat meer creativiteit. Hoogeveen was ook dichtbij de openingstreffer. Menno Heerkes mocht vrij uithalen, maar schoot naast. Meer grote kansen bleven vervolgens uit en Hoogeveen leek meteen schade op te gaan lopen in de eerste wedstrijd. Tot de vijfde minuut van de blessuretijd Jim Veltmaat een vrije trap mocht nemen op het middenveld. Invaller Alex Blekkink kopte vervolgens richting het doel, waar doelman Reimink nog net z’n hand er achter kon krijgen. In de rebound had hij echter geen antwoord op de kopbal van Louis Vijfhuizen.

Gestolen overwinning

“Als je in de laatste manier op deze manier wint, is het echt een gestolen overwinning”, was de matchwinner na afloop eerlijk. “Het was bij ons allemaal veel te stroperig en het tempo was te laag. Het was dan ook niet best van onze kant. Zij groeven zich in en waren meteen al aan het tijdrekken. In dat opzicht is het wel lekker dat je ‘m nog over de streep trekt.”