Hoogeveen ruim langs hekkensluiter SDO

7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenvatting + reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

HOOGEVEEN – Koploper Hoogeveen won zondag met ruime cijfers van hekkensluiter SDO. In de eerste helft was men slordig en werd een 2-0 voorsprong weggeven. In de tweede helft werd orde op zaken gesteld en werd het 6-2.

Het was wederom de wedstrijd van Ayoub Ben Ali Ahlaq. De aanvaller maakte dit seizoen nog weinig speelminuten, maar bezorgde vorige week, door een late gelijkmaker, Hoogeveen de eerste periodetitel. Tegen SDO startte hij voor het eerst in de basis doordat Raphael Ngendakuma in de warming-up afhaakte. Het deed vervolgens na acht minuten waar het vorige week was geëindigd: scoren. Hij ronde een goed uitgespeelde aanval af.

Eenvoudige middag

Na een kwartier stond hij ook aan de basis van de tweede treffer. Z’n inzet werd gekeerd door doelman Surainy Carolus, maar in de rebound was het via Finn van Kommer wel raak.
Zo leek het een eenvoudige middag te worden, maar verviel men toch weer in oude patronen. Jim Veltmaat leed balverlies op het middenveld, waarna het achterin niet goed stond en Joost Heerschop kon scoren. Een situatie waar de afgelopen wee juist flink op gehamerd was. Uit een slecht verdedigde corner werd het via Stijn Mous halverwege de eerste helft ook nog eens 2-2.
Daarna gebeurde ere lange tijd niets, totdat Ayoub Ben Ali Ahlaq op slag van rust opnieuw toeslag. Het was ook meteen de laatste actie van de aanvaller. Hij bleef met een enkelblessure in de rust achter in de kleedkamer.

Klassenverschil

In de tweede helft bracht Hoogeveen het klassenverschil dan toch ook op het veld tot uitdrukking. Na een uur was het invaller Jamai Kriekjes die de gasten de genadeklap gaf na goed voorbereidend werk van Noah Schuurman. Laatstgenoemde zag twee treffers ten onrechte worden afgekeurd wegens buitenspel. Hoogeveen kreeg echter ook een penalty cadeau die werd verzilverd door Joost Screever. Opnieuw Jamai Kriekjes bracht een kwartier voor tijd de 6-2 eindstand op het scorebord.

Slordigheden

"We hadden hier gemakkelijk acht of negen goals kunnen maken", is trainer Nico Haak overtuigd. "Wij laten een aantal goede kansen liggen, maar ook de twee goals die zijn afgekeurd waren in mijn ogen geen buitenspel. Uiteindelijk laten we zien de betere ploeg te zijn, maar die slordigheden waarmee we twee goals weggeven moeten er tegen betere ploegen wel uit. We zoeken te vaak voor de mooie oplossing in plaats van de meeste effectieve. En zelfs een ploeg onderin de Hoofdklasse weet echt wel hoe ze over moeten spelen en moeten counteren. De tweede helft waren we nog een beetje stroperig in de nieuwe opstelling, maar uiteindelijk komen we er prima uit."

Stand

Met drie punten op zak staat Hoogeveen na vandaag op 34 punten uit 15 wedstrijden. Dat is vier punten meer dan Be Quick 1887 dat nog wel een wedstrijd minder heeft gespeeld. Volgende week speelt Hoogeveen de derby tegen vv Emmen.