Hoogeveen moet koppositie afstaan na nederlaag tegen RKAVV

Hoogeveen 1 (zon)

RKAVV

Robin Steffens
Tristan Croes
Remco Overdevest
Hayden Bergen

Hoofdklasse A

20 maart 2022 14:00

B. Huizinga

Sportpark Bentinckspark
Sportveldenweg 1
7902NX
HOOGEVEEN

Verslag, samenavtting en reacties: Gerjo Stegeman - Foto's: Martin van Dijk

Hoogeveen moet na een 0-1 nederlaag tegen RKAVV voor minimaal drie dagen de koppositie in de Hoofdklasse A afstaan aan Be Quick 1887. De ploeg van Nico Haak presteerde ondermaats en de nederlaag was dan ook verdiend. Aanstaande woensdag zou Hoogeveen bij een zege op Emmen de koppositie wel weer terug kunnen pakken.

Hoogeveen en RKAVV leken garant te staan voor spektakel. De laatste drie onderlinge duels leverden fraai voetbal en veel doelpunten op. Hoe anders was het zondag. Beide ploegen hadden het lastig en leden veel balverlies.
De eerste en enige treffer van de wedstrijd viel pas na 75 minuten voetballen. Na een goed uitgevoerde counter van RKAVV was het Remco Overdevest die de bal binnentikte. Er werd veel op het middenveld gevoetbald en daar leed Hoogeveen heel veel balverlies.
Noah Schuurman kreeg in het begin van de tweede helft een goede kans die op de lat uiteenspatte en bediende vlak daarna bijna Raphael Ngendakumana.

Natrappen

Wel kwam RKAVV na twee minuten goed weg nadat Esin Gula natrapte, maar geen rood kreeg. In de tweede helft kwam ook Hoogeveen nog goed weg bij een zware overtreding van Levon van Dijk, die slechts met geel bestraft werd. De arbitrage zag beide vergrijpen door de vingers.

Niet alert

Aanvoerder Levon van Dijk vatte het duel na afloop samen. “In het begin van de tweede helft kregen we meteen een grote kans via Noah. Dan denk je dat het een kantelpunt kan worden. Daarna zijn we nog een keer dichtbij. De treffer valt dan niet en dan lijkt het een 0-0 wedstrijd te worden. We geven ontzettend weinig weg en dan is het heel zuur dat je toch even een moment niet alert genoeg bent. De spirit was er vervolgens niet om nog vol op jacht te gaan naar de gelijkmaker.”

Spanning laait op

Door de nederlaag van Hoogeveen is Be Quick 1887 de nieuwe koploper in de Hoofdklasse A. Die ploeg speelde met 2-2 gelijk tegen HBS en staat nu 1 punt voor op de ploeg van Haak, maar wel met een wedstrijd meer gespeeld. Ook SJC is na een goede reeks genaderd tot op 1 punt van Hoogeveen.

Naar zichzelf kijken

Woensdag wacht de wedstijd tegen Emmen. Van Dijk wil het daar echter niet teveel over hebben. “Die wedstrijd is natuurlijk een echte derby en altijd lastig voor ons. Vervolgens wacht Be Quick. Op dit moment is het echter zaak dat we alleen naar onszelf kijken. We moeten eerst zelf weer beter gaan voetballen. We hebben laten zien wat we kunnen en naar dat niveau zullen we weer toe moeten werken.”