Hoogeveen heroverd koppositie in Hoofdklasse

7902NX
HOOGEVEEN

Opstelling

Hoogeveen is na een korte voorbereiding goed begonnen aan de hervatting van de competitie. De ploeg van trainer Nico Haak was thuis tegen Velsen duidelijk de betere ploeg en won dik verdiend met 3-0.

Door dit resultaat mag Hoogeveen zich weer koploper noemen. Vlak voor de noodgedwongen corona-onderbreking moest het die positie afstaan aan Be Quick 1887. De achterstand bedroeg één punt, terwijl de ploeg uit Haren ook nog eens twee wedstrijden meer had gespeeld. Door dit resultaat kan Hoogeveen 20 februari in de uitwedstrijd bij Purmersteijn de eerste periodetitel in de wacht slepen. Bij verlies wacht een week later nog een herkansing bij Alphense Boys.
Bij Hoogeveen startte Jorn-Jan van de Beld in de basis. De doelman kwam afgelopen zomer over van HHC Hardenberg, maar raakte in de voorbereiding zwaar geblesseerd aan zijn hoofd. De jonge Stan Meekhof toonde zich vervolgens een waardige vervanger, maar moet nu zijn basisplaats toch afstaan aan Van de Beld.

Verhoudingen duidelijk

De verhoudingen in het veld waren vanaf het begin duidelijk. Velsen trok zich massaal terug en de veelal boomlange spelers hadden moeite met het gladde kunstgrasveld. Hoogeveen probeerde zich er doorheen te voetballen en was het meeste in balbezit. Toch echt grote kansen leidde dat niet. Tot halverwege de 1e helft Joost Screever een gaatje vond en heel fraai de openingstreffer scoorde.
Hoogeveen bleef hierna domineren, terwijl doelman Van de Beld slechts één keer handelend moest optreden naar een fraaie afstandspegel van Marc Kloosterboer.
Vlak voor rust was Screever opnieuw het goudhaantje. Opnieuw kreeg hij ruimte om uit te halen en gaf hij vanaf de rand van het strafschopgebied de doelman het nakijken. De middenvelder is bezig aan zijn laatste seizoen bij Hoogeveen en verhuist komende zomer naar de regio Utrecht. Hij gaf eerder al aan zijn afscheid glans te willen meegeven en voegde zondag dus alvast de daad bij het woord.

Gretig

In de tweede helft startte Hoogeveen gretig en legde het een aantal fraaie aanvallen op de mat. Giorgio Beltau raakte al snel de lat en Ngendakuma was een ware plaag voor de ‘reuzen’ achterin van Velsen. Gescoord werd er lange tijd echter niet en na het flitsende begin bloedde de wedstrijd ook wat dood. In de slotfase werden de Hoogeveen-supporters echter toch nog getrakteerd op een derde treffer. Een fraaie aanval belandde via Tom Heerkes voor de voeten van de scorende Noah Schuurman.