Hoogeveen de sterkste in stadsderby tegen HZVV

Hoogeveen 1 (zon)

HZVV 1

15 augustus 2020 19:30

Douwe Pals

Opstelling

Verslag, samenvatting + interviews: Gerjo Stegeman - Foto's: Albert Stegeman

HOOGEVEEN – Geen Offerein Voetbaltoernooi dit jaar, maar wel de traditionele confrontatie tussen de blauwen van Hoogeveen en de rooien van HZVV. Beide hoofdklassers troffen elkaar zaterdagavond. Hoogeveen toonde aan verder te zijn en op schema te liggen voor de bekerconfrontatie met DOVO op 29 augustus. De ploeg van trainer Nico Haak won verdiend met 2-0.

Beide ploegen misten overigens nog een aantal spelers. Zo ontbrak bij Hoogeveen o.a. Menno Heerkes en bij HZVV de sterkhouders Alex Zomer en Jan Hup.
Met name in de eerste helft speelde Hoogeveen frivool en werd het publiek vermaakt met enkele hoogstandjes. De ploeg zette met de opkomende backs Paul Bangura en Tom Heerkes hoog druk en HZVV had daar geen antwoord op. Iets dat ook HZVV-verdediger Yannick Manusiwa na afloop moest erkennen. “We kregen totaal geen grip op hun spel. Er was veel beweging op het middenveld en wij liepen veel te ver naar achteren, terwijl we voorin juist de spelers hebben om in de omschakeling gevaarlijk te zijn. Ondanks dat we weinig kansen weggaven weet je dan dat die tegengoal in de lucht hangt.”

Indrukwekkend

Hoogeveen-trainer Nico Haak was ook tevreden, maar zag ook dat zijn ploeg voorin nog te weinig creëert. “Je ziet dat het storen, het druk zetten en met intensiteit spelen al veel beter is dan twee weken geleden. Je zag met name in de eerste helft hoeveel energie de jongens erin gooiden en wat ons dat opleverde. Daar was ik heel tevreden over. Als je het hebt over de bal afpakken en dan omschakelen om kansen te creëren, dan is dat nog niet goed genoeg. We spelen dan nog te statisch en pakken te weinig de diepte. De vervolgstap is om dat wel te doen en daar dan ook kansen uit te creëren, want dan word je ook beloond voor de energie die je erin legt. Voor een vierde oefenwedstrijd was het indrukwekkend wat we lieten zien en ik heb ervan genoten.”

Hoogstandjes

Dat laatste deed ook het Hoogeveen-publiek dat enkele fraaie hoogstandjes kreeg te zien. Toch leidde dat pas in de tweede helft tot doelpunten. Het gebeurde ook op een moment dat HZVV-trainer Rick Mulder een groot aantal spelers tegelijk wisselde, waaronder doelman Hidde Streutker die zijn ploeg een aantal keren op de been had gehouden.
In de 71e minuut was het dan eindelijk raak. Hoogeveen experimenteerde die hele wedstrijd met een kort genomen corner. Deze keer werd de bal in één keer genomen en prompt kopte Levon van Dijk de bal bij de tweede paal in de touwen. Vijf minuten later was het opnieuw raak, toen Martijn Drent voor zijn tegenstander kwam en een goede voorzet van Jim Veltmaat binnenkopte.

Conclusie

Conclusie na afloop was dat HZVV-trainer Rick Mulder nog het meeste huiswerk heeft. Hij heeft ook nog een week langer de tijd dan zijn collega Nico Haak. Hoogeveen moet er immers een week eerder klaar voor zijn, aangezien men deelneemt aan de landelijke KNVB Beker.