Drukkerij Ballast & Hilbrink viert 50-jarig jubileum

28 oktober 2022 9:30

Gerjo Stegeman

Drukkerij Ballast & Hilbrink is al sinds 1975 sponsor van vv Hoogeveen. 1 november is het precies 50 jaar geleden dat wijlen Klaas Ballast en Lambertus Hilbrink samen een drukkerij begonnen. Nu een halve eeuw later is Ballast & Hilbrink nog steeds een begrip in Hoogeveen en omgeving.

Lambertus Hilbrink vertelt hoe het 50 jaar geleden allemaal begon. “Samen met Klaas Ballast heb ik toen een kleine drukkerij overgenomen aan de Noorderweg in Hoogeveen. Klaas, die helaas niet meer onder ons is, en ik kenden elkaar goed. We hebben beiden onze opleiding genoten bij diverse drukkerijen hier in Hoogeveen.”

De start was meteen voortvarend. “Vanaf het begin liep het meteen prima en onze klantenkring groeide. In 1986 werd echter de huur opgezegd, omdat Philips het terrein nodig had. We moesten dan ook op zoek naar een nieuw onderkomen. Uiteindelijk leidde dat tot de bouw van ons huidige pand aan de Industrieweg.”

Dat bood ook weer nieuwe mogelijkheden. “In onze oude pand was het allemaal heel krap. Dus er ging een wereld voor ons open toen we ons nieuwe onderkomen in gebruik namen. M’n dochter José kwam bij ons in dienst en later ook Bart Bakker en Marcel de Boer. Naast kleine ondernemers en particulieren lieten grotere bedrijven als Philips en Kip Caravans het drukwerk door ons verzorgen.”

Clubblad

Een van de klanten was vv Hoogeveen. “In 1975 maakten we de eerste drukwerkorder. Zo drukten we het clubblad en het mededelingenblad. Die laatste verscheen wekelijks met daarop o.a. het wedstrijdprogramma voor die week. Tegenwoordig maken we met name de reclameborden.”

Veranderingen

Inmiddels staat al een groot aantal jaren dochter José aan het roer en veranderde de laatste jaren het aanbod. “Ik weet nog goed dat toen ik begon wij één van de eersten waren die over een computer beschikte. Met name in het full color werk bood dat nieuwe kansen”, vertelt José. Het was het begin van een nieuw tijdperk. “Het traditionele drukwerk werd steeds minder en we moesten mee met de tijd. Tegenwoordig vormt het groot formaat printen een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Je moet dan denken aan autobelettering, reclameborden, banners en alles wat daar bij komt kijken. Daarnaast beschikken we over een zeer uitgebreide en goed gevulde webshop.”

Dinoprint

Ruim een jaar geleden is men gestart met Dinoprint. “Er was veel vraag naar het bedrukken van kleding. We hebben hier een speciale printer voor aangeschaft en via de webshop kunnen bedrijven nu zelf hun kledingtransfers bestellen. We gaan dan ook mee met de tijd en zijn klaar voor de toekomst!”

Bron: www.vvhoogeveen.nl

Lees meer over: