Van de voorzitter: het kleedkamergevoel moet weer terug

24 maart 2022 12:15

Beste Sportvrienden,

Na meer dan 2 jaar COVID, kunnen we weer voetballen zonder regels.

Geen gesloten kantine, in kleine groepjes trainen, mondkapjes en controles meer. Ouders weer aan de zijlijn en je zoon/dochter weer op zien bloeien als ze je aan de kant zien staan. In mijn ogen een onderschatte beleving van het voetbal op jonge leeftijd. Je hoeft niet te schreeuwen of te juichen, het gevoel dat je er bent is voldoende.

Een groot gemis in de COVID-periode is het feit dat de kleedkamers gesloten waren. Ik merk dat in de 2 jaren van aangepast leven en voetballen, het kleedkamergevoel bijna verdwenen is. Dan zult u zeggen, wat bedoelt hij hiermee? Een ieder die zelf ook dit mooie spel heeft gespeeld, zal weten wat ik bedoel en hopelijk een glimlach laten verschijnen nu.

Het gezamenlijk naar de kleedkamer lopen, de shirts, broekjes en sokken verdelen. Vervolgens omkleden. Sommigen in stilte, anderen met de grootste verhalen. Luisteren naar de trainer zijn verhaal en rollende ogen als blijkt dat je wissel staat. Je bent toch veel beter dan die ander?! De trainer zal het wel met een reden doen dus accepteren.

Warming up doen en vlak voor de wedstrijd nog even terug naar de kleedkamer. Puntjes op de i en het loslaten van de wedstrijdspanning door elkaar nog even op te peppen met een schreeuw en een klop op de schouder.

Het is rust. In de kleedkamer heerst soms euforie, soms boosheid en/of gelatenheid. De trainer maakt zijn praatje en aanpassingen. Wederom de rollende ogen als je gewisseld wordt, maar je begrijpt ook wel dat het tactisch nodig is of om je teamgenoot ook zijn speeltijd te gunnen.

De wedstrijd is afgelopen. De kleedkamer is de plek waar je samen juicht, in de stilte kan genieten of even kan klagen over de wedstrijd. Ook punten van elkaar kunnen belichten, zowel slechte als goede. De frustratie is snel uit de weg want je bent een team en we moeten weer naar de volgende wedstrijd kijken. Radio aan (indien aanwezig) en we kunnen praten over die mooie poort van de ene en die flinke blunder van de andere. Even snel onder de douche zodat je naar de wedstrijd fris in de auto zit of niet met bezwete kleren naar de kantine of op de fiets hoeft.

Bovenstaand is hoe ik het zelf ook heb ervaren in mijn voetbaljaren. Het kleedkamergevoel is voor mij onlosmakelijk verbonden aan het voetbal, teamgevoel en zelfs vriendschappen.

De nieuwe kleding voor alle teams is binnen en zullen op korte termijn aan de leiders van de elftallen uitgedeeld worden. Dit zal zijn in 1 tas die voor de wedstrijd in de kleedkamer uitgepakt zal worden en waar na de wedstrijd alles weer in terug moet komen. De leider zal met ouders/verzorgers een wasvergoeding of een onderling wasschema bespreken. Dus ook hierin gaan we weer terug naar pre-COVID. Er zal een duidelijk kledingbeleid verspreid worden naar trainers en leiders om ervoor te zorgen dat de kleding netjes blijft en we een paar jaar vooruit kunnen met dit mooie tenue. Dit kledingbeleid zullen we ook op de website plaatsen.

Persoonlijk hoop ik ook dat we het kleedkamergevoel hiermee weer terug kunnen brengen en ik wil ook vragen aan alle ouders/verzorgers om dit te stimuleren bij uw kind. Het zal een paar minuten extra van uw tijd vergen, maar de koffie staat klaar in de kantine en zo gunt u uw kind 1 van de mooiste en een belangrijk onderdeel van het voetbal. Het kleedkamergevoel.

Met Sportieve groet,

Carlo van der Weij