Schonewille en Kruis nieuwe trainersduo Hoogeveen zaterdag

17 februari 2022 20:00

Gerjo Stegeman

Herman Schonewille wordt na de zomer de nieuwe hoofdtrainer van Hoogeveen zaterdag. Hij neemt Marlon Kruis mee als zijn assistent. Beiden waren tot voor kort samen ook werkzaam bij ZZVV. Ze tekenen bij de derdeklasser een contract voor twee seizoenen.

Schonewille stapte in december op bij ZZVV, nadat hij te horen had gekregen dat zijn contract na drie seizoenen niet zou worden verlengd. “Helaas is het bij ZZVV uiteindelijk anders afgelopen dan dat ik had gehoopt en verwacht. Desondanks ben ik natuurlijk dankbaar dat ik daar samen met Marlon mijn eerste stappen als trainer heb kunnen zetten. Het vertrek zorgde echter ook weer voor nieuwe kansen en dat resulteert nu is deze mooie stap naar Hoogeveen.”

Tijdens de gesprekken met de technische commissie van Hoogeveen bleek er al snel een klik te zijn. “De faciliteiten die ons werden geboden waren voor ons doorslaggevend. Je moet dan denken aan het video-analysesysteem dat we tot onze beschikking hebben, het feit dat we op een volledige veld kunnen trainen en de randvoorwaarden die prima voor elkaar zijn. We zijn ambitieus, willen ons als trainers verder ontwikkelen en hopen samen de spelers op een hoger niveau te komen.”

Ambities

Schonewille wil dan ook graag kijken waar zijn plafond ligt. “We zijn drie jaar geleden gestart bij ZZVV. Dat was mijn eerste jaar als hoofdtrainer. Vervolgens moet maar blijken of je goed genoeg bent voor het trainerschap. Wat ik heb gemerkt is dat het echt een ervaringsvak is en dat je door vallen en opstaan je verder ontwikkelt. Voor mezelf heb ik een vijfjarenplan uitgestippeld om te kijken of ik goed genoeg ben voor dit nu. We nog maar drie jaar onderweg, waarvan ook vanwege corona een seizoen bijna niet hebben kunnen voetballen. Ik wil mezelf bij Hoogeveen dan ook graag uitdagen om me verder te ontwikkelen en te kijken of ik vakbekwaam ben om dit niveau aan te kunnen. Mocht dat zo zijn, dan wil ik graag kijken waar mijn plafond ligt en het trainersdiploma TC1 behalen.”

Volksclub

Kruis maakt dit seizoen wel af als assistent-trainer bij ZZVV. De voormalig Hagenees gaf eerder als eens aan gecharmeerd te zijn van het karakter van volksclub Hoogeveen. “Ik heb zelf natuurlijk jarenlang bij ADO Den Haag gespeeld en qua karakter kun je dat volgens mij prima vergelijken. We hebben het twee seizoenen geleden hier als trainers van ZZVV ook aan den lijve meegemaakt, toen Hoogeveen ondanks een rode kaart met tien man toch nog wist te winnen.”
ZZVV en Hoogeveen zijn beiden nog in de race om het kampioenschap. De laatste wedstrijd is uitgerekend ZZVV – Hoogeveen. “Ik geloof niet in toeval. Het moet gewoon zo zijn. Laten we hopen dat het dan om het kampioenschap gaat. Het zou voor beide clubs fantastisch zijn en het zou voor mij een mooie afsluiter zijn.”

Bron: www.vvhoogeveen.nl

Lees meer over: