Zaalvoetballers Hoogeveen kloppen op deur één na hoogste niveau

10 juli 2020 14:45

Gerjo Stegeman

Rond het Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi leeft het zaalvoetballen in de regio Hoogeveen enorm. Des te opvallender is het feit dat er nauwelijks aandacht is voor de zaalvoetballers van Hoogeveen, die bijna geruisloos op weg zijn naar de top van Nederland. De blauwwitten waren dichtbij een stap naar de Eerst Divisie, het op één na hoogste niveau. “We stonden tweede en hadden er vertrouwen in dat we de nacompetitie konden halen, maar toen kwam Corona en werd alles anders.”

Het team bestaat uit spelers die voor het grootste deel ook actief zijn op het veld bij voornamelijk vv Hoogeveen en vv De Weide. Dat geldt ook voor de gebroeders Frank en Sander Benjamins. “Helemaal verrassend was het niet dat we zo dichtbij promotie waren”, vertellen beiden. “We presteren al een aantal jaren stabiel in de Topklasse. Voordat de competitie werd stilgelegd hadden we een aantal punten voorsprong op de nummer drie, dus we hadden er alle vertrouwen in dat we de nacompetitie zouden halen. Gekscherend hadden we het er al over dat we volgend seizoen naar Texel zouden gaan. Daar speelt namelijk een ploeg uit de Eerste Divisie.”
Het kampioenschap zat er niet in. “PKC’83 stak er met kop en schouders bovenuit en zijn ook terecht alsnog gepromoveerd en daar zijn we richting volgend seizoen natuurlijk wel blij mee. Normaal gesproken ligt de titelstrijd dan open.”

Vaste kern

“We spelen al een aantal jaren met een vaste kern en zijn daardoor steeds beter op elkaar ingespeeld geraakt. We weten precies van elkaar wat we kunnen. De kracht van ons ligt ook bij het feit dat we goed kunnen omschakelen. We blijven geconcentreerd verdedigen en kunnen vervolgens heel snel de aanval zoeken. Als wij de groep compleet hebben, kunnen we heel ver komen. Afgelopen seizoen is dat gebleken. We begonnen meteen heel goed en zijn vervolgens heel stabiel gebleven. We baalden dan ook echt dat we niet verder konden.”
Het succesvolle team loopt over van ervaring. “Dat speelt zeker ook een rol als het gaat om de stabiliteit. We hebben afgelopen seizoen een aantal wedstrijden gespeeld waarbij de gemiddelde leeftijd 35 was. Toen ik als jonkie begon, zat ik vol energie en ging ik maar daardoor. Nu gaat het veel gedoseerder en maak je ook minder fouten.”

Bijzonder

Spelen in de Eerste Divisie zou wel bijzonder zijn. “Voor het huidige zaalvoetbal in de regio Hoogeveen zou het vrij uniek zijn. We denken ook dat het kan, maar je zult dan wel zo realistisch moeten zijn dat het een ontzettend zwaar seizoen gaat worden. Nu al komen we in de Topklasse veel tegenstanders tegen die twee keer per week in de zaal trainen, terwijl wij alleen wedstrijden spelen. Een niveau hoger zal dat ook bij ons moeten veranderen en zal er ook van onderop jonge aanwas moeten komen. Met elkaar hebben we daar ook al over gesproken en zullen er ook wel keuzes moeten worden gemaakt tussen veld- en zaalvoetbal.”
Wat betreft dat laatste heeft Sander al een keuze gemaakt. “Ik ben gestopt als veldvoetballer ook i.v.m. de gezinsuitbreiding die eraan zit te komen. De leeftijd begint ook een rol te spelen en de combinatie werd steeds lastiger, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt voor de zaal.“ Frank had bijna hetzelfde gedaan. “Ik had mijn afscheid al aangekondigd bij De Weide en de groep verteld dat ik zou gaan stoppen. Ik word voor de tweede keer vader en ook voor mij werd het daardoor steeds lastiger. Toen kwam echter de Corona-crisis en voelde het voor mij niet goed om op zo’n afscheid te nemen. Na een gesprek met hoofdtrainer Marcel Smid heb ik dan ook besloten er nog een jaartje aan vast te plakken.”

Sander_en_Frank_Benjamins_Large.JPG

Bron: www.vvhoogeveen.nl