Hoogeveen wint voor 7e keer Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi

7 januari 2024 17:00

De 47e editie van het Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi is afgelopen. Voor de kerst begonnen honderd teams aan het grootste zaalvoetbaltoernooi van Nederland, en daar waren vandaag nog zes teams van over. De titel ging uiteindelijk naar de grote favoriet: vv Hoogeveen (zondag). Het was de 7e eindzege voor Hoogeveen, dat nu alleen recordhouder is.

Bekijk hier de foto's van Martin van Dijk >>

Bron tekst: RTV Drenthe

In een volgepakt Sporthal Angelslo wist Hoogeveen de finale met 2-4 te winnen van LTC uit Assen en daarmee is de derdedivisionist de 45e winnaar van het toernooi, ondanks dat de organisatie spreekt van de 47e editie. Echter werd het toernooi in zowel 2020 als 2021 niet gespeeld vanwege de coronapandemie.

De grote finale bleef lang spannend. Halverwege stond het nog altijd 0-0, maar via Noah Schuurman en Justin Benjamins kwam Hoogeveen in het tweede bedrijf al snel op 2-0. Bij beide treffers leek LTC-doelman Wikus van der Heide, die in de eerste helft juist prachtige reddingen had, niet vrijuit te gaan. Het verrassende LTC wist uit een vrije bal van Mehran Ali Pour Asli terug te komen tot 2-1, maar amper een minuut later bediende de man of the match - Justin Benjamins - zijn maatje Noah Schuurman: 3-1. Die 3-1 leek de eindstand te worden, maar vlak voor tijd vond Ali Pour Asli opnieuw het net. Uit een strafschop scoorde hij de 3-2. Weer volgde het antwoord van Hoogeveen razendsnel. Amper 50 tellen na de aansluitingstreffer schoot Jim Veltmaat de blauwhemden definitief naar de zege en dus de titel.

Gramsbergen 3e in toernooi met een record aantal toeschouwers

De strijd tussen Hoogeveen en LTC, in een bomvolle sporthal Angelslo in Emmen, was de apotheose van een prima verlopen toernooi dat maar liefst 28000 toeschouwers trok (een record). Niet alleen voor Hoogeveen en LTC, dat voor de tweede keer meedeed, maar ook voor Gramsbergen werd het een onvergetelijke finaledag. De zaterdagtweedeklasser, die voor de vijfde keer in de clubhistorie de finale haalde, werd knap 3e door de troostfinale met 6-1 te winnen van Noordscheschut.

FC Meppel laat zege in kruisfinale glippen en wordt 5e

De winnaar van de tussenronde, zaterdagderdeklasser FC Meppel, was dichtbij de kruisfinale, maar liet in de poulewedstrijd tegen Gramsbergen een 2-1 voorsprong glippen. In de slotfase maakte Ivar Nijboer (die drie keer scoorde tegen FC Meppel) de beslissende 2-3. Het was overigens ook meteen gedaan voor Nijboer, die met een enkelblessure moest afhaken.

HZVV ongeslagen 6e

HZVV werd zonder te verliezen, met drie gelijke spelen, net als vorig jaar zesde. FC Meppel won de strijd om plek 5 en 6 na strafschoppen.

Hoogeveen nu eenzaam bovenaan

Door de winst van Hoogeveen is die club nu recordhouder qua overwinningen van het Protos Weering Zaalvoetbaltoernooi. De Hoogeveners wonnen het toernooi vandaag voor de zevende keer, terwijl medefinalist HZVV en HODO op zes titels blijven steken.