Raphael Ngendakumana ziet Hoogeveen als stap hogerop

10 juli 2021 18:45

Gerjo Stegeman

“Bij vv Emmen speelde ik onderin de Hoofdklasse. Na drie seizoenen wilde ik graag hogerop en Hoogeveen lijkt mij de ideale club.” Het zijn de woorden van Raphael Ngendakumana. De 23 jarige aanvaller maakt deze zomer de overstap naar Hoogeveen.

De nieuwe aanwinst begon ooit in de jeugd van Gieten. “Al snel kreeg ik de kans om in de jeugd van FC Emmen te spelen. Daar heb ik uiteindelijk zes seizoenen mogen spelen, maar helaas zat de laatste stap naar het eerste elftal er niet in. Natuurlijk is dat jammer, maar ik kan mezelf niets verwijten. Ik heb er alles aan gedaan. Nadeel was ook dat er toen nog geen Jong FC Emmen was. Vanuit de A-jeugd moest je meteen de stap maken.”

Kampioen

In zijn eerste jaar bij vv Emmen viel hij meteen met zijn neus in de boter. “Dat was een geweldig seizoen, waarin we uiteindelijk kampioen werden en promoveerden naar de Hoofdklasse. Door de coronacrisis heb ik helaas nog geen heel seizoen op dat niveau gespeeld. Wel merkte ik in het eerste seizoen dat het verschil met de eerste klasse enorm is. Dat zit ‘m vooral op tactisch gebied. Je moet op dat niveau veel meer nadenken bij wat je doet.”

Met zijn oude club trof hij ook Hoogeveen als tegenstander. “Dat zijn altijd leuke wedstrijden. Beide clubs geven in deze wedstrijden ook alles en dat is fantastisch om mee te maken, ondanks dat we verloren.”

Klassieke rechtsbuiten

De aanvaller is een klassieke rechtsbuiten. “Maar ik kan ook aan de linkerkant of in de spits uit de voeten. Bij Emmen heb ik op deze posities gespeeld. Ik moet het vooral van mijn snelheid en de assist hebben. Het liefst speel ik ook 4-3-3, maar uiteindelijk beslist de trainer dat natuurlijk. Daarnaast wordt je als voetballer ook beter als je in meerdere systemen kunt spelen. We zullen zien wat trainer Nico Haak gaat doen.”

Ook voor Ngendakumana is het lastig in te schatten waar Hoogeveen staat. “De laatste jaren stonden ze natuurlijk in de top, maar nu we zo lang stil hebben gestaan is het afwachten waar we nu staan. Dat geldt natuurlijk ook voor de tegenstanders en dat maakt het extra spannend. Ik kan echter niet wachten om weer wedstrijden te mogen spelen en heb er alle vertrouwen in dat we de lijn naar boven kunnen voortzetten.”

Bron: www.vvhoogeveen.nl

Lees meer over: