Danny van der Sleen ziet jeugdopleiding Hoogeveen stappen maken

27 juni 2020 15:30

Gerjo Stegeman

HOOGEVEEN - “Je ziet dat er de laatste jaren enorm veel verbeterd is. Bijna elk team beschikt over twee trainers en onder leiding van Marco de Grip is er door het technisch jeugdbestuur een duidelijke structuur neergezet. Je ziet dat de opleiding stapje voor stapje iets professioneler wordt. Dat laatste blijkt ook wel middels de waardering die door de KNVB is uitgesproken via de lokale certificering die de club onlangs mocht ontvangen.” Het zijn de lovende woorden van Danny van der Sleen over de jeugdopleiding van vv Hoogeveen.

Van der Sleen constateert ook dat de aansluiting tussen de verschillende leeftijdscategorieën beter verloopt. “Eerder zagen we grote niveauverschillen, waardoor je het ene jaar uitstekend presteerde en het jaar daarna weer een terugval kreeg. Nu zie ik bij mijn eigen team dat jongens uit de JO12 eenvoudig kunnen aanhaken bij de JO13. Verschil met de grotere jeugdopleidingen is natuurlijk wel dat we niet zoveel teams in de verschillende leeftijdscategorieën hebben.”
Daarnaast constateert hij nog een ander probleem, wat tevens als een compliment kan worden beschouwd. “De profclubs beginnen bij ons al bij de JO8 te scouten. Er zijn inmiddels al een groot aantal spelers door met name FC Groningen, FC Emmen en PEC Zwolle bij ons weggehaald. Het blijkt dat je via onze club snel een volgende stap kunt maken. Kwalitatief raakt je dat natuurlijk wel hard, waardoor je niet bij alle selectieteams de stap naar hoofdklasse- of divisieniveau kunt maken. Aan de andere kant zien we het vooral ook als een enorme waardering voor onze jeugdopleiding en voor de jongens is het natuurlijk geweldig dat ze de stap mogen maken.”

Boodschap

Van der Sleen is een echte Hoogevener, maar speelde ook bij de andere twee Hoogeveense clubs. In zijn jonge jaren mocht Van der Sleen zelf de stap naar een profclub maken. Vanuit die ervaring geeft hij zijn pupillen ook een boodschap mee. “Zelf heb ik een jaar bij FC Emmen mogen spelen en dat was een geweldige ervaring. Ik geef altijd wel aan dat het zaak is om met beide beentjes op de grond te blijven, want er zijn er maar een paar die het echt gaan halen. We blijven de jongens ook volgen en de deur voor een terugkeer staat altijd open.”
Naast de jongens die overstappen naar een profclub is er weinig verloop qua ledenaantal. “Vroeger zag je vaak als jongens in een lager team werden ingedeeld, ze vertrokken of stopten. Dat zie je nu veel minder. Iedereen blijft en het is een echte eenheid. Je ziet het echte clubgevoel van ‘wij zijn vv Hoogeveen’ ook terugkeren. Dat geven we ze overigens ook duidelijk mee vanaf de JO8. Ze voelen zich hierdoor op hun gemak bij ons.”
Een aantal spelers uit de eerste zaterdagselectie is ook actief als trainer bij de jeugd. “Dat is heel belangrijk. Zelf vorm ik komend seizoen een duo met Julian Mol. Je merkt dat de jongens dat interessant vinden. Ze zien hem op zaterdagmiddag immers ook bij het eerste elftal of op Hoogeveen TV. Je ziet de jongens vervolgens ook bij de wedstrijden op zowel de zaterdag als zondag.”

Julian_Mol_en_Danny_van_der_Sleen_VV_Hoogeveen_Large.JPG

Op de foto Danny van der Sleen samen met Julian Mol, waarmee hij de JO13 van de Hoogeveners gaat trainen.

Bron: www.vvhoogeveen.nl

Lees meer over: